Internet is mobiel en mobiel is internet. Het mobiele datagebruik blijft maar stijgen. Zo noteerden we in 2013 een verbruik van 33,9 miljard MB over het hele jaar, maar steed in Q1 van 2020 voor het eerst het verbruik van mobiele data via 4G boven de 200 miljard MB. Het mobiele data verbruik van 3G en 4G samen was in totaal zelfs 214 miljard MB. Dat is een stijging van 34,5% tegenover 159 miljard MB in Q1 2019 (bron: Autoriteit Consument & Markt). Daarnaast blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 dat gemiddeld 62% e-mails vooral mobiel worden geopend en gelezen (bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2021). Een responsive design zorgt voor een klikratio van 8,7% en 43% van de online aankopen.

Ontwikkelingen die niet genegeerd kunnen worden. Daarom in deze blogpost 10 praktische tips om je e-mail design mobile friendly(-er) te maken, zodat je e-mailcommunicatie beter gelezen wordt op mobiele devices.

Tip 1: Gebruik een groter lettertype

Al te vaak zien we nog e-mails waarin geen rekening wordt gehouden met het feit dat ze niet alleen op een desktop of laptop worden gelezen, maar ook op een smartphone (of tablet). Apparaten met kleinere schermen. Dan is het wel zo prettig dat je teksten direct makkelijk kunt lezen en niet continu het beeld groter hoeft te trekken met je vingers. Gebruik van een groter lettertype is aan te raden zodat de boodschap op ieder device goed leesbaar blijft.

Responsive mobile e-mail

Tip 2: Schaal naar de juiste grootte voor mobiel

Een groter lettertype alleen is niet genoeg om e-mails leesbaar te maken op een mobiel. De tekst moet ook direct passen in het scherm van een smartphone, zodat de ontvanger alleen maar naar beneden hoeft te swipen en niet ook nog eens van links naar rechts en terug.
Zo raden we op een desktop een maximale breedte aan van 640 pixels, voor mobiel wordt dit 320 pixels. Inhoud die niet op dit smallere scherm past, kun je verkleinen, verbergen of onder elkaar plaatsen.

Tip 3: Gebruik een 1-koloms lay-out

Door de beperkte breedte kun je het beste -zoals in het voorbeeld van Doppio- met een 1-koloms opmaak werken. Je wilt voorkomen dat je lezers continu het beeldscherm groter en kleiner moeten maken. Daar haken veel lezers op af en dat gaat ten koste van de effectiviteit van je mailing.

Tip 4: Prominente call to action

Een tip die niet alleen geldt voor mobile friendly e-mails, maar voor online marketing in het algemeen: zorg dat je je ontvangers direct verleidt met een interessant aanbod of hen een kans biedt te profiteren van wat je te bieden hebt. Dat betekent dat de mobiele lezers van je mail moeiteloos naar je aanbod kunnen doorklikken. Met een prominente call-to-action krijg je dit voor elkaar.

Tip 5: Houd het simpel en overzichtelijk

Less is more. Ook in het ontwerp van je mobile friendly of responsive e-mailtemplate. Vergeet niet dat de ontvanger op een klein scherm informatie tot zich moet nemen, verleidt moet worden om iets te doen en ook nog moet zien dat jij de afzender bent. Hoe drukker en hoe gekker je je design maakt, hoe meer afleiding en hoe kleiner de kans dat de boodschap, de call-to-action en de afzender goed overkomen bij de ontvanger.

Tip 6: Goede verhouding tussen tekst en visuals

Een belangrijke reden om in je design rekening te houden met de hoeveelheid tekst in je mailing heeft te maken met spamfilters. Mailings met alleen afbeeldingen worden vaak gezien als spam.

Uit een onderzoek van Email on Acid komt naar voren dat je minimaal 500 karakters moet gebruiken om buiten de spamfilters te blijven. En tekst in afbeeldingen mag je mee rekenen. Zorg er dus voor dat je in je design rekening houdt met de verhouding tussen tekst en visuals. Uiteraard: deze tip geldt zowel voor desktop als voor mobile.

Tip 7: Korte en bondige boodschappen

Het gebruik van lange zinnen, ‘dure’ of moeilijke woorden of lastige zinsconstructies raden wij altijd af. E-mailcommunicatie werkt het beste als het kort en krachtig is. Drie of vier rake zinnen per newsitem moet voldoende zijn om de ontvanger aan te zetten tot het klikken naar je website, landingspagina of blog.

Tip 8: Gebruik duidelijke kleurcontrasten

Smartphones hebben beeldschermen met een hoge resolutie die zorgen voor kraakheldere weergaven. Dit gegeven kun je voor je laten werken door in je design gebruik te maken van hoge contrasten voor links en buttons. Hiermee bevorder je het doorklikken naar je website, landingspagina of blog nog meer.

Tip 9: Duim- en wijsvinger-vriendelijk design

Ontwerp een ‘duim- en wijsvinger-vriendelijk’ design. Door de touchscreens van smartphones klikken we op linkjes met onze duim en vingers, niet met een muis. Zorg er daarom voor dat het design dus duim- en wijsvinger-vriendelijk is en dat je ontvangers niet per ongeluk op andere linkjes kunnen klikken.

Tip 10: Houd rekening met mobiele gewoonten

Zorg er tenslotte voor dat je rekening houdt met hoe ontvangers hun mobiel in de hand hebben. Vaak wordt de smartphone met één hand vastgehouden terwijl de gebruiker met zijn of haar duim scrollt. Alle conversiepunten, buttons en linkjes moeten dus naast opvallen ook op de juiste plaats staan in je e-mail zodat ze de ontvanger niet kunnen ontgaan.

Download white paper Design in e-mail marketing

Design in e-mail marketing is meer dan alleen rekening houden met de verschillen tussen desktop en mobiel. Om precies te zijn: dit onderscheid is slechts één van de aspecten die in e-maildesign een rol spelen. In totaal zijn 23 aspecten te noemen.

Ben je benieuwd waar je in je e-maildesign nog meer rekening mee kunt houden, download dan ons white paper Design in e-mail marketing.