E-mail marketing is nog steeds alive and kicking. Het kanaal e-mail is inmiddels 50 jaar oud, maar er is geen kanaal dat zo effectief is. De inzet van e-mail geeft je de mogelijk om direct in de inbox van je klanten een relevante boodschap achter te laten. Goed opgemaakte en aantrekkelijk gescheven e-mails wekken de interesse van je lezers en ontvangers. Ze geven hen een positieve kijk op je merk of bedrijf en zetten aan tot actie. Dat begint dus al bij het zien van de onderwerpregel en snippet als zij hun inbox openen. Over onderwerpregels wordt doorgaans genoeg geschreven. Daarom dit keer in dit blog nu eens onze beste tips voor het gebruik van de snippet.

Wat is een snippet ook al weer?

Voordat we je onze concrete tips geven, nog even kort toelichten wat de snippet ook alweer is. Een snippet – ook wel pre-header genoemd – is een tekstregel die wordt gebruikt om een indruk te geven van wat de ontvanger van een e-mailbericht mag verwachten. In je inbox waar je vaak een hele lijst met e-mailberichten onder elkaar ziet staan, is de snippet naast de afzender en onderwerpregel zichtbaar en toont vaak de eerste zinnen van een bericht. Binnen de e-mailmarketing spelen we hier uiteraard slim op in door het bericht te laten beginnen met een prikkelende zin. Een goede snippet in combinatie met een juiste afzender en inspirende onderwerpregel zorgt er zo voor dat de open ratio van je nieuwsbrieven en e-mailcampagnes worden verhoogd.

snippet voorbeelden

E-mailvoorbeelden van het gebruik van Afzender + Onderwerpregel + Snippet tijdens Black Friday.

Tip 1: Copy-paste is een gemiste kans!

Beschouw je snippets als een verlengde van je onderwerpregel. Alles (nou ja alles…) dat je wilde vermelden in je onderwerpregel, maar waar je geen ruimte meer voor had, kun je in de snippet verwoorden. Dus kopieer niet zomaar je onderwerpregel, maar zorg dat je snippetregel iets toevoegt en je boodschap versterkt. Prikkel je lezers met een onweerstaanbare combinatie van onderwerpregel en snippet waardoor ze wel door moeten klikken naar je e-mailbericht.

Tip 2: Creëer cliffhangers

Netflix is een meester in het gebruik van cliffhangers in de series die ze maken. Dat doen ze zodat hun kijkers op het platform blijven en toch nog een aflevering kijken. En aan het einde van een seizoen? Dan is de cliffhanger zo intrigerend dat mensen al weer rijkhalzend uitkijken naar het volgende seizoen. Als Netfllix het kan en doet, waarom zou jij niet ook een poging wagen om een cliffhanger in te maken van je snippet? Cliffhangers zijn immers ook goed te gebruiken in je (e-mail) marketingstrategie. Breek je snippet af op een punt waardoor je lezers…

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

de onmiskenbare behoefte hebben aan het vervolg en dus wel doorklikken naar je bericht, nieuwsbrief of campagne. Als je dit op een prikkelende wijze doet, dan maak je je lezers zo nieuwsgierig dat ze de verleiding gewoon niet kunnen weerstaan. Als je dit leest heb je de verleiding om door te scrollen ook niet kunnen weerstaan, toch? 😉

Tip 3: Personaliseren kun je leren

Ook in je snippet dus. Het kan namelijk echt geen kwaad om net zoals je dat af en toe doet in je onderwerpregels ook je snippets te personaliseren. Pas wel op dat je niet als een stalker overkomt, maar de naam van je ontvanger eens een keer in je snippet gebruiken is een leuk en opvallende manier om de aandacht te trekken. Je kunt ook een stapje verder gaan je lezers aan te spreken op iets dat voor hen persoonlijk is of nog meer opvalt. Denk bijvoorbeeld aan de bedrijfsnaam, de functie die ze bekleden, de software die ze gebruiken of een andere interesse of een ander kenmerk dat je over je contacten weet.

Tip 4: Relevantie is key

Zorg ervoor dat je snippets goed genoeg zijn en een doel hebben. Gebruik ze niet zomaar. Ze moeten relevant zijn voor de boodschap die je wil overbrengen en voldoende waarde toevoegen om echt impact te maken. Doe iets leuks om de aandacht van je lezer te trekken, maar blijf dichtbij jezelf. Daarmee bedoel ik; zorg dat het geheel van afzender, onderwerpregel en snippet een eenheid zijn en herkenbaar zijn voor de ontvanger. Voorkom dat je in een poging grappig te willen zijn, juist de plank mis slaat en niet meer relevant bent. Je gaat voor de lach, maar je creëert een frons en dat wil je niet.

Van snippet naar onderwerpregel

Zoals je in dit blog hebt kunnen lezen is de snippet nauw verbonden met de onderwerpregel. En hoewel een goede, prikkelende snippet bijdraagt aan een hogere click through, springt een onderwerpregel er nog meer uit in een inbox. Daarom willen we je de mogelijkheid niet onthouden om ons white paper “Hoe maak je een geweldige onderwerpregel” gratis te downloaden. Met bovenstaande tips en de inspiratie uit dat white paper weet ik zeker dat je eruit gaat springen in de inbox van je ontvangers!

White paper: Hoe maak je geweldige onderwerpregels?

Benieuwd hoe je je onderwerpregels geweldig maakt? In dit white paper vind je een verzameling van 40 (!) leuke inspirerende voorbeelden. Daarnaast geven we do’s & don’ts van onderwerpregels en leggen we je uit hoe je deze het beste kunt testen.