Iedereen heeft een verjaardag. Waarom die datum dan niet gebruiken voor e-mail marketing? De verjaardagscampagne is een uitgelezen kans.

Het is een eenvoudige campagne waar je – na het instellen – bijna geen omkijken meer naar hebt. Hoe je zo’n verjaardagscampagne maakt? In deze blogpost wordt het stap voor stap uitgelegd.

 

Waarom een verjaardagscampagne?

Misschien heb je er al eens over nagedacht, maar vind je de inzet van een verjaardagscampagne te plat/simpel. Denk je dat een verjaardagsmail niet geschikt is voor B2B? Of heb je geen verjaardagsdata om mee van start te gaan? Argumenten waar makkelijk overheen te stappen is of waar eenvoudig een oplossing voor te vinden is. Er is geen excuus om niet te starten met een verjaardagscampagne!

Want wist je dat een verjaardagsmail:

  • tot 25 keer zo effectief is t.o.v. een standaard nieuwsbrief?
  • de basale automatische campagne is, waar je bijna niet meer naar om hoeft te kijken?
  • een uitgelezen kans is om op een afwijkende manier onder de aandacht te komen van je lezer?
  • nieuwe aankopen en/of betrokkenheid stimuleert?
  • qua format een menselijke en creatieve aanvulling is op de e-mail marketing relatie met de lezers?

Redenen genoeg om een poging te wagen. Maar hoe pak je dit aan? In onderstaand stappenplan wordt dit uitgelegd.

Stappenplan

1. Bepaal je doel(en) & doelgroep

Denk  na over wat je wilt bereiken met de verjaardagscampagne. Is het louter om brand- en klantbetrokkenheid te vergroten? Of wil je ook verkoop (online/offline) genereren? In het laatste geval is het aan te raden om na te denken over een ‘cadeautje’ in de verjaardagsmail (meer hierover in stap 3).

Naar wie ga je de verjaardagsmail sturen? En is de lezer ook de jarige? Gekke vraag misschien, maar naast een jarige lezer kan een jarig huisdier, kind of partner ook de aanleiding zijn.

2. Verzamel data

De nummer 1 reden waarom marketeers nog niet zijn gestart met een verjaardagscampagne is dat ze geen verjaardagsdata hebben verzameld. Dit is onhandig als je een dergelijke campagne wilt inzetten en daarom is het de hoogste tijd om er wat aan te doen. Verjaardagsdata verzamelen is een continu proces en kunt u via verschillende kanalen doen, zoals via:

  • het aanmeldformulier voor de nieuwsbrief;
  • een profielwijzigenformulier gekoppeld aan de nieuwsbrief of een andere e-mailing;
  • een speciale profiel aanvullingsactie;
  • CRM;
  • collega’s;
  • dm, brieven of andere media.

3. Denk na over de verjaardagscampagne

Vervolgens bedenk je hoe de campagne eruit gaat zien. Er zijn 3 onderdelen waar je over na kunt denken: het aantal e-mails, een eventuele incentive en het tijdstip van verzenden.

Stuur je één e-mail bericht of meerdere? Wil je in deze e-mail(s) een cadeautje, ook wel incentive genoemd, verwerken? En zo ja, wat is dit dan; een kortingsbon, een product, een dienst, etc.? Houd hierbij je doelgroep in de gaten en overweeg eventueel meerdere varianten. Een verjaardagspresentje voor een oudere dame kan er anders uitzien dan voor een student. Voorkom het ‘sigaar uit eigen doos’-effect en bedenk wel een echt cadeautje.

Wanneer je aan de slag gaat met een kortingsbon, is een multistepcampagne aan te raden. Vaak is zo’n persoonlijke korting tijdsgebonden. Een reminder als tweede e-mail kan het daadwerkelijke gebruik door de jarige bevorderen.

75% van de marketeers stuurt een verjaardagsmail op de dag van de verjaardag. Maak gebruik van een incentive en wil je de lezer de tijd geven om zichzelf te trakteren? (Bijvoorbeeld korting op een nieuwe outfit voor op de verjaardag) Dan kan het handig zijn om al een week van te voren de e-mail te sturen.

4. Design de e-mail

Stem de verjaardagsmail af op je doel en doelgroep. De e-mail kun je met behulp van stockmateriaal feestelijk vormgeven, maar denk ook eens aan een insteek met humor, seizoen/tijd, een lokale insteek of met een tell-a-friend promotie. Een voorbeeld van het laatste is het promoten van een verlanglijst die de jarige van te voren naar vrienden kan sturen. Het is natuurlijk van belang dat de insteek past bij je bedrijf.

Bedenk naast dit ‘subthema’ van de verjaardagsmail ook wat de onderwerpregel wordt, hoe je personalisatie gaat toepassen (een persoonlijk tintje past bij dit type mail) en zorg ervoor dat er een afmeldlink aanwezig is.

5. Testen & optimaliseren

De verjaardagscampagne is ingericht en in gebruik genomen. Zoals eerder aangegeven heb je er nu bijna geen omkijken meer naar. We raden echter wel aan om zo nu en dan de statistieken onder de loep te nemen. Valt er nog iets te verbeteren? Een test op basis van het incentive, onderwerpregel of verzendmoment biedt aanknopingspunten voor verdere optimalisatie.

B2B verjaardagscampagnes

Veel B2B marketeers claimen dat een verjaardagcampagne niet past bij hun doelgroep. Zakelijke contacten zijn echter ook mensen. Een menselijke/persoonlijke mail, zoals de verjaardagsmail, kan je organisatie een gezicht geven en onderscheidend werken. De grootste uitdaging zit hem waarschijnlijk in het verzamelen van de verjaardagsdata. Vragen naar de verjaardagsdatum van je lezer op het aanmeldformulier kan wat ongepast zijn. Dit geldt zeker wanneer het een verplichte vraag is. Overweeg daarom om de datum via andere (subtielere) wegen te verzamelen, zoals een speciaal verzoek in de welkomstmail, survey of profielwijzigenformulier.

Een alternatieve insteek voor de verjaardagsmail is de viering van de klantrelatie: “Tijd voor een feestje: we kennen elkaar inmiddels 3 jaar! Bedankt voor uw vertrouwen … ” of “Gefeliciteerd! Uw website is 1 jaar oud”.

Met Spotler stel je eenvoudig een automatische verjaardagscampagne in met behulp van e-mail automation. Gebruik hiervoor de ‘starttrigger’ “Verjaardagsdatum van contact”.