Op 20 juni 2019 lanceerde SRM Opleidingen en Spotler het B2B Marketing Trendrapport 2019. Het B2B Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Nederland. Ben je benieuwd hoe B2B-marketeers hun buyer’s journey, customer journey en marketing automation inrichten om nu eindelijk eens meer MQL’s te scoren? En wil je weten hoe je met contentcreatie en de inzet van data meer resultaat behaalt? Op deze vragen geeft het B2B Marketing Trendrapport 2019 een uitgebreid en actueel antwoord.

Trendrapport gratis downloaden

Lees alle interviews, conclusies en learnings in het volledige rapport.

B2B Trendrapport 2019

In deze vierde editie laten we Rik ten Wolde (AFAS Software), Jordi Damen (Leadrs), Ellis van der Slikke (SecondFloor) en Antal de Waij (Engagement Media) reageren op de uitkomsten van een kwantitatief onderzoek onder Nederlandse B2B-marketeers. Zowel de respondenten als de experts deden uitspraken over hun belangrijkste KPI’s, over de inrichting van de buyer’s en customer journey en over de inzet van marketing automation software.

Marketing­uitdagingen door de jaren heen

Als je de marketing­uitdagingen in de B2B van de afgelopen jaren op een rij zet, dan ontdek je daar een rode lijn in. In 2017 wilden B2B-marketeers vooral de data op orde hebben, in 2018 lag de focus op de vertaalslag van deze data naar mooie gepersonaliseerde content en dit jaar moet die content MQL’s opleveren.

Genereren van MQL’s is de belangrijkste KPI

38% van de B2B-marketeers gaf in het onderzoek aan dat genereren van Marketing Qualified Leads (MQL’s) hun belangrijkste KPI is. Ook het innoveren van de marketing door nieuwe technologieën toe te passen scoort hoog. En het realiseren van groei in het aantal website­bezoeken en een betere positie in Google is voor veel B2B-marketeers ook belangrijk.

Wat opvalt uit het onderzoek is dat het sturen op een minimale Net Promoter Score (NPS) voor weinig B2B-marketeers belangrijk is.

Marketing automation groeit langzaam

Marketing automation wordt door het merendeel van de B2B-organisaties nog niet ingezet. In 2019 heeft 32% van de B2B-organisaties marketing automation geïmplementeerd. Dit is sinds vorig jaar licht gegroeid, in 2018 was dit namelijk 27%. Uit het onderzoek blijkt dat minder B2B-marketeers van plan zijn om marketing automation in te zetten. Vorig jaar had nog 33% plannen om marketing automation te implementeren, in 2019 is dit nog maar 20%.

Beste leads afkomstig uit nieuwsbrieven

Bijna 60% van de B2B-organisaties in Nederland zet nieuwsbrieven in en dit werpt zijn vruchten af, want met 27% is dit de contentvorm die de beste kwalitatieve leads oplevert. Blogs en klantcases worden ook veel ingezet door B2B-organisaties en leveren ook goede leads op.

Hoe scoor je meer MQL’s voor jouw organisatie?

Naast de interessante bevindingen en interviews gaat het rapport ook in op hoe je meer MQL’s kunt scoren. De 9 belangrijkste learnings hebben we op een rij gezet zodat je de marketing van jouw organisatie kan verbeteren. We geven onder andere tips over het inrichten van je buyer’s en customer journey, de samenwerking tussen sales en marketing en optimaliseren van je contentmarketing. Download het rapport om alle learnings te lezen.

Onderzoek

Het B2B Marketing Trendrapport is de uitwerking van onderzoek dat door SRM Opleidingen en Spotler is uitgevoerd onder B2B-marketeers in Nederland. Er is gekozen voor een aanpak waarbij de uitkomsten van kwantitatief onderzoek (359 respondenten) input vormen voor een kwalitatief onderzoek (4 experts).

De B2B-marketeers die het kwantitatieve onderzoek hebben ingevuld zijn o.a. werkzaam voor ING, Centric, Koning & Hartman, DPD Pakketservice, PGGM, Randstad, Tele2, Jaarbeurs en TMG.

Voor het kwalitatieve onderzoek zijn 4 experts geïnterviewd: Rik ten Wolde (AFAS Software), Jordi Damen (Leadrs), Ellis van der Slikke (SecondFloor) en Antal de Waij (Engagement Media).

Trendrapport gratis downloaden

Lees alle interviews, conclusies en learnings in het volledige rapport.
Download B2B Marketing Trendrapport 2019