Op 1 september 2020 lanceren Beeckestijn Business School en Spotler het B2B Marketing Trendrapport 2020. Het rapport geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Nederland. 205 marketeers vulden een vragenlijst in en vier marketingexperts gaven hun visie op de bijzondere ontwikkelingen in 2020. Zet je alle uitspraken op een rij dan is de B2B-marketeer in dit jaar vooral op zoek naar een zinvolle en authentieke online verbinding met klanten en prospects.

Download het volledige rapport

Lees alle interviews, conclusies en learnings in het volledige rapport.

In deze vijfde editie reageren Marieke Heesakkers (Berkvens Deursystemen & Limburgia Utiliteitsdeuren), Joost Belt (De Heus Animal Nutrition), Mark Appel (CM.com) en Yasmin de Brouwer-Nuijten (Van Oers Accountancy & Advies) op de uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek. Zowel de respondenten als de experts deden uitspraken over hun belangrijkste uitdagingen en KPI’s, kennisniveau in de B2B, de inrichting van de buyer’s en customer journey en over de inzet van marketing automation software.

De challenge voor 2020: online verbinding met klant

Begin 2020 kregen we allemaal te maken met de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Voor de B2B-marketeer werden de traditionele klantevents, beurzen, congressen en face-to-face salesgesprekken nagenoeg allemaal gecanceld. De focus verschoof hierdoor vrij abrupt naar een bijna volledige online klantbeleving. Het ontwikkelen van kwalitatieve content was nog nooit zo belangrijk. Webinars schoten massaal uit de grond en nieuwsbrieven werden vaker verstuurd dan ooit. In het B2B Marketing Trendrapport staan 6 handige learnings beschreven om als B2B-marketeer op een zinvolle manier de marketingactiviteiten in te richten.

Genereren van MQL’s wordt steeds belangrijk

Voor B2B-marketeers wordt het steeds belangrijker om Marketing Qualified Leads (MQL’s) te genereren. In 2020 was dit met 53% hun belangrijkste KPI. Vorig jaar was dat 38%. Het innoveren van de marketing door nieuwe technologieën toe te passen blijft ook hoog scoren. En het realiseren van groei in het aantal website­bezoeken en een betere positie in Google blijft voor veel B2B-marketeers ook belangrijk.

Marketing automation groeit langzaam door

Marketing automation wordt door het merendeel van de B2B-organisaties nog niet ingezet. In 2020 heeft 38% van de B2B-organisaties marketing automation geïmplementeerd. Dit is afgelopen jaren licht gegroeid, in 2019 was dit namelijk 32% en in 2018 27%.

Het aantal B2B-marketeers dat van plan is om marketing automation in te zetten is ten opzichte van vorig jaar licht gegroeid. Dit jaar gaf 23% aan om marketing automation te implementeren. Vorig jaar was dat 20%.

Hoe kan je verbinding vinden met de online klant?

Naast de interessante bevindingen en interviews gaat het rapport ook in op hoe je de marketing van jouw organisatie kunt verbeteren. We geven waardevolle learnings hoe je goed online kunt communiceren met je klanten. Door de coronacrisis is dat nog belangrijker geworden. We geven een aantal tips over je contentmarketing, wat voor content moet je nu ontwikkelen en hoe moet je dit inzetten? Daarnaast staan er ook tips in over kennisniveau verhogen en marketing automation. Download het rapport om alle learnings te lezen.

Onderzoek

Het B2B Marketing Trendrapport is de uitwerking van onderzoek dat door Beeckestijn Business School en Spotler is uitgevoerd onder B2B-marketeers in Nederland. Er is gekozen voor een aanpak waarbij de uitkomsten van kwantitatief onderzoek (205 respondenten) input vormen voor een kwalitatief onderzoek (4 experts).

Lancering op NIMA Marketing Week

Op 1 september 2020 is het rapport gelanceerd tijdens de NIMA Marketing Week. Bekijk de presentatie die Spotler en Beeckestein hebben gegeven.

Trendrapport gratis downloaden

Lees alle interviews, conclusies en learnings in het volledige rapport.