We kunnen allemaal iets leren van technieken die succesvolle merken gebruiken voor hun e-mail marketing of -strategie. Inspirerende voorbeelden en e-mailtips zijn altijd welkom, toch? Maar de meeste marketeers zouden niet zo snel de e-mails van LinkedIn overwegen als inspiratiebron. Echter zijn je e-mails en je e-mailstrategie uiteindelijk bedoeld om mensen terug te laten keren naar je website, zodat zij zich verder kunnen oriënteren, met jou in contact kunnen komen of kunnen “converteren”. LinkedIn speelt dit e-mailspelletje van mensen terug leiden naar het platform perfect. Wat jij daarvan kunt leren? Dat lees je in dit blog.

Ben je lid van LinkedIn dan ontvang je regelmatig een e-mail van het platform met als doel je te verleiden terug te gaan naar de site of app om bijvoorbeeld te reageren op connectieverzoeken, vacatures te bekijken, profielen bij te werken en anderen te feliciteren met hun nieuwe banen of jubilea.

Zo is e-mail absoluut fundamenteel voor het succes van LinkedIn, en hoewel LinkedIn e-mail inzet om het bezoek aan het sociale netwerk te promoten, zijn er veel best practices die marketeers kunnen toepassen om zelf hun eigen resultaten met e-mail marketing te verbeteren. Hier zijn 5 praktische e-mailtips:

1. See Simon’s connections, experience, and more

LinkedIn-uitnodigingen laten je weten dat je toegang hebt tot waardevolle informatie over je nieuwe connectie. Bovendien biedt LinkedIn je de mogelijkheid om zeer specifiek aan te geven wat voor type meldingen je van LinkedIn ontvangt. In de instellingen kun je namelijk aanpassen van wie je berichten kunt ontvangen en hoe vaak.

Gebruikers hebben zo het gevoel de controle te hebben en voelen zich hierdoor meer betrokken bij het platform. Is het een idee dat jouw nieuwsbrieflezers kunnen aangeven voor welke type berichten ze wel of geen mails ontvangen? Of misschien is het juist handig om hen een keuze te bieden of ze de wekelijkse nieuwsbrief willen ontvangen of juist het maandelijkse overzicht van de top 3 gelezen artikelen? Heb je daar al eens over nagedacht?

2. Philippa has endorsed you!

LinkedIn is hét medium dat mensen gebruiken om hun professionele c.q. zakelijke profiel of personal brand op te bouwen en te onderhouden. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van jouw aanbevelingen, hoe die zijn geschreven en op welke manier ze bijdragen aan jouw reputatie.

E-mails waarin je wordt geïnformeerd dat een collega, een voormalige collega, een zakenpartner of een klant jouw vaardigheden heeft onderschreven, is een leuke verrassing in je inbox en een mooi compliment voor jou. Vaak leidt dat tot een “endorsement” terug. Uitnodigingen met een endorsement-verzoek en goedkeuringsverzoeken stimuleren activiteiten op het platform en helpen de LinkedIn-gemeenschap te laten groeien.

Zouden mailings met ‘andere abonnees hebben dit artikel gelezen’ of ‘andere klanten bezochten deze pagina’ of ‘andere bezoekers bekeken dit product’ kunnen werken voor jouw organisatie? Of misschien wil je zelf juist wel jouw klanten en nieuwsbriefabonnees een goed gevoel geven als ze X jaar klant bij je zijn of als ze hun verjaardag vieren of wat te denken van een persoonlijke boodschap op Valentijnsdag of rondom de jaarwisseling. Dit soort campagnes (en handige e-mailtips) zijn makkelijk te automatiseren en verhogen engagement van klanten.

3. Congratulate Kristie on the new job

Snel en eenvoudig op een button (CTA – call to action) in een e-mail klikken om één van jouw connecties met een nieuwe baan of een werkjubileum te feliciteren? LinkedIn zet dit soort mails veelvuldig in. En natuurlijk doe je dat want mensen feliciteren is leuk om te doen en geeft die persoon én jouzelf een goed gevoel.

Marketeers kunnen hiervan leren door middel van (re-)engagment campagnes in te richten om zo weer in contact te komen met klanten waarvan je al een tijdje niets hebt vernomen. Denk aan een win-back campagne voor klanten waarvoor het al een tijdje geleden is dat ze voor het laatst iets hebben gekocht. Verleid ze dan met een korting of aanbieding om ze zich speciaal te laten voelen.

4. Spotler is looking for candidates like you

Door de zin ‘looking for candidates like you’ (‘op zoek naar kandidaten zoals jij’) te gebruiken, krijg je het gevoel dat LinkedIn een service speciaal voor jou heeft ontwikkeld en aanbiedt. Alsof het platform bestaat als een persoonlijke dienst voor jou alleen.

Organisaties die actief zijn in de uitzendbranche, detachering en rekruting zouden dit soort e-mails ook kunnen inzetten voor de kandidaten in hun databases en hen op maat vacatures kunnen serveren op basis van hun wensen, eisen en ervaring.

LinkedIn geeft aan dat het jou als persoon begrijpt door groepen aan te bevelen die bij je profiel passen. LinkedIn informeert je vervolgens ook wanneer er nieuwe berichten zijn of je zelfs een klein duwtje in de rug geven om vaker deel te nemen aan een groep waar je lid van bent, maar waar je zelden komt, reageert of iets post.

Herinneren en herhalen zijn zaken die jij ook in jouw e-mailstrategie kunt toepassen. Wat te denken van een automatische herzending van je mailing naar alle contacten in je database die je mailing in eerste instantie niet hebben geopend. Zo vergroot je het aantal ontvangers die de e‑mail openen, waardoor je sneller je doel bereikt. Bijvoorbeeld meer aanmeldingen voor een event of meer downloads van een kennis­document.

Best practice e-mailtips tot slot

Wat kun je van LinkedIn leren om in je eigen e-mail marketingstrategie te implementeren? Maak de connectie met je nieuwsbriefabonnees met boeiende en relevante inhoud. Verras ze en stimuleer ze om over te gaan tot actie. Geef ze controle door toe te staan de informatie die ze van jou ontvangen, aan te passen in frequentie en type content, zodat ze altijd blij zijn om een e-mail van jou in hun inbox te zien en daarom ook beter converteren…Dit blog met handige e-mailtips is mede tot stand gekomen op basis van een blog van Spotler UK marketing director Simon Moss. Meer conversie via e-mail

Conversie betekent letterlijk ‘omzetting’. En dat is precies wat je wilt met je mails: je wilt je lezers ‘omzetten’ tot aanmelders voor je event, tot downloaders van je document, tot kopers in je webshop of tot lezers op je site. Download dit white paper met 21 technieken voor beter converterende mailings.
Download het white paper