Het kan je niet zijn ontgaan. Vrijdag 23 november 2018 was het Black Friday. De dag na Thanksgiving in Amerika waarop de retail alles in de aanbieding doet om de aankopen voor de feestdagen te stimuleren. De ene korting is nog hoger dan de andere en de consument doet die dag massaal zijn kerstinkopen. Inmiddels is Black Friday in Nederland ook een begrip en ook Spotler ziet dit overduidelijk terug in zijn statistieken.

27% meer aankopen online

Uit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel onder haar leden blijkt dat het Black Friday weekend dit jaar zorgde voor 27% meer online bestedingen dan in een gemiddelde week in 2018. Nederlandse webshops zagen dit jaar hun omzet flink stijgen tijdens het Black Friday-weekend en de week hiervoor; ten opzichte van een reguliere week in 2018 steeg de online uitgave naar een bedrag van € 329,7 miljoen. Zo meldt de website van Thuiswinkel. Overigens staat dit bedrag nog in schril contrast met de 60 miljard dollar die volgens Bloomberg in Amerika werd besteed.

Black Friday week in plaats van weekend

In een artikel op Emerce wordt uiteengezet dat Black Friday dit jaar eigenlijk al heel vroeg begon voor de meeste retailers. In de strijd om de centen van de consumenten, begonnen de meeste ketens en webshops al op maandag 19 november met het promoten van hun aanbiedingen. Een andere opvallende conclusie die in het artikel wordt getrokken is dat Amazon zich voor het eerst echt serieus moeide in ‘Zwarte Vrijdag’.

Stijging in mailverkeer Spotler

Ook wij merkten dat de Nederlandse retailers en webshops vol op dit Amerikaanse event insprongen dit jaar. Voor het eerst zagen we een significant verschil in het totaal over onze servers verzonden e-mails. Met name de klanten die met de e-commerce software van Spotler werken waren zeer actief. Bedrijven als Score, Parfumswinkel, Ziengs, Scapino en Cavallaro Napoli boden hun volgers o.a. via e-mail diverse aantrekkelijke kortingen aan. Mede hierdoor steeg het gemiddeld aantal verzonden e-mails met 39% ten opzichte van het gemiddelde van een reguliere donderdag en vrijdag. En voor de rekenaars onder ons: wij verwachten dat er dit jaar zo’n 1,2 miljard mails worden verstuurd met onze e-mail marketing software.

Klaar voor je decembermailing?

Met de feestdagen voor de deur verwachten we wederom een aantal keer een piek in het e-mailverkeer via onze servers. Nu al zien we veel klanten die een speciaal template laten ontwikkelen om hiermee hun klanten, prospects, partners, leden, donateurs en medewerkers te begroeten en te verrassen. Wil je dat ook? En heb je daar inspiratie voor nodig? Download dan gratis ons white paper ‘Stappenplan Black Friday 2021’. Fijne feestdagen! 😉