Hoewel er steeds meer geluiden opgaan om te stoppen met de Black Friday gekte, is ook dit jaar weer flink uitgepakt door de Nederlandse retailers. Vrijdag 25 november ‘vierden’ we inmiddels bijna traditioneel Black Friday. De dag na Thanksgiving in Amerika waarop ook retailers in Europa alles in de aanbieding doen om in ons geval aankopen voor Sinterklaas en Kerst te stimuleren. Sinds een aantal jaar vliegen een dikke week lang extreme kortingen via allerlei kanalen de consument om de oren. Ook Spotler ziet overduidelijk de statistieken pieken.

Black Friday 2022: 28% meer verkopen

In een op Emerce gepubliceerd artikel blijkt dat volgens Klarna (betaalverwerker) de verkopen tijdens Black Friday dit jaar 28% hoger lagen dan in 2021. En ook opvallend: In het eerste uur van Black Friday gingen de verkopen met +575% omhoog ten opzichte van hetzelfde uur van een gemiddelde dag. Het aantal aankopen in fysieke winkels steeg (volgens cijfers van ICS) met 26% ten opzichte van vorig jaar, terwijl de online aankopen met 7% toenamen. Verder stelt ICS dat het gemiddelde orderbedrag voor een aankoop 102 euro bedroeg. Ten opzichte van een gemiddelde week in 2022 is dit een stijging van 22%.

Mailverkeer Spotler hard gestegen

In vergelijking met een ‘normale vrijdag’ stegen de cijfers ook voor Spotler tijdens Black Friday (Week) naar ongekende hoogten. Net zoals voorgaande jaren werden er weer significante verschillen genoteerd als het gaat over het totaal aan over onze servers verzonden e-mails. En net zoals voorgaande jaren begon dat al de maandag voor Black Friday. Met name klanten die met de e-commerce software van Spotler werken waren zeer actief de afgelopen tijdens ‘Black week’. Hieronder wat statistieken op een rij:

  • Ten opzichte van Black Friday 2021 werden er dit jaar op Black Friday even zoveel mails verzonden;
  • Ten opzichte van een gemiddelde vrijdag in 2022 hebben we dit jaar op Black Friday 180% meer e-mails verstuurd;
  • Ten opzichte van Black Week 2021 werden er dit jaar tijdens Black Week 27% meer e-mails verzonden.

En voor de beeldvorming, Spotler verstuurt ongeveer 1 tot 1,3 miljard e-mails per jaar. Je begrijpt dat de impact van Black Friday Week aanzienlijk is. Daarom zijn we er trots op dat we ook dit jaar alles weer in goede banen hebben kunnen leiden en dat onze klanten probleemloos hun aanbiedingen per e-mail hebben kunnen afleveren bij hun klanten en contacten.

Bekijk hier enkele voorbeelden van Black Friday aanbiedingen van Spotler klanten:

Download ons ‘Lookbook’ voor inspiratie

Wil je in 2023 niet alleen tijdens Black Friday opvallen in de inbox van je klanten? Download dan gratis ons Lookbook 2023, waarin we je inspireren met de leukste, mooiste en opvallendste voorbeelden van nieuwsbrieven en campagnes die je kunt inzetten tijdens diverse events gedurende het jaar.

Het E-mail Lookbook 2023

Het E-mail Lookbook 2023 is jouw ‘e-mail-doorbladerboek’ voor het komende jaar! Alle ‘usual suspects’ als Pasen, Koningsdag en Kerst zitten erin, maar ook van Nutelladag, Warmetruiendag en Stoptober krijg je mooie voorbeelden.

lookbook-2023-cover