In een eerder blog van mijn collega Yvonne Rosheuvel gaf zij al een aantal e-mailmarketing tips voor goede e-mailcommunicatie in deze lastige coronacrisis. Geïnspireerd door diverse mailings van Spotler-klanten deelde zij haar mening over wat goede voorbeelden zijn van e-mail marketing in crisistijd. In dit blog deel ik graag nog meer tips om onze klanten, partners en andere geïnteresseerden nog meer handvaten te geven om hun e-mail marketingactiviteiten juist nu naar een hoger niveau te tillen.

Vooropgesteld kunnen klanten van Spotler altijd terecht bij hun customer success manager of in het online helpcenter. Hierin staan tal van toepassingen uitgelegd. Met deze toepassingen halen zij het maximale uit onze e-mail marketing software. Juist in deze tijd nu e-mailcommunicatie met je achterban zo belangrijk is, verwijzen wij hier graag en veel naartoe. Echter een overzichtelijk blog met handige tips, maakt het voor veel e-mailmarketeers nog gemakkelijker om direct met een vernieuwd plan aan de slag te gaan.

E-mailmarketing tips van Spotler

Tip 1

In tijden van crisis zie je dat veel organisaties ineens gaan stoppen met of in ieder geval flink gaan schrappen in hun marketinguitgaven. “We moeten de tering naar de nering zetten” en “Onze klanten zitten hier niet meer op te wachten” hoor je dan als redenen. Ik ben het daar niet mee eens. Uiteraard kan en moet je marketing slimmer en kosteneffectiever doen. Maar stoppen en niks meer doen? Nee dat is niet zo handig. En dat geldt zeker voor je e-mail marketingactiviteiten. Nu is het moment om in contact te blijven. Nu is het moment om te laten zien dat je doelgroep begrijpt en wil helpen. En met e-mail kun je je doelgroep rechtstreeks bereiken. Meer dan met ieder ander online kanaal. Dus onze eerste tip:

  • Blijf tijd, energie en liefde steken in je e-mail marketingactiviteiten

Tip 2

Traditioneel gezien worden grote delen van het marketingbudget vrijgemaakt voor leadgeneratie en new business (omzet). Nieuwe klanten binnen halen dus. Maar in tijden van crisis, zie je toch dat er wat minder van leverancier geswitcht wordt. Blijf bij het vertrouwde en begin geen nieuwe projecten. Dat hoeft zeker niet altijd de ‘smart move’ te zijn, want juist in tijden van crisis kun je goede zaken doen. * Overigens ook bij ons, dus vraag gerust eens een vrijblijvend adviesgesprek aan als je jouw e-mailmarketing eens goed onder de loep wil nemen. Maar dat geheel terzijde 😉 *. Mijn punt is, is dat het wellicht moeilijker wordt om nieuwe klanten te werven. Juist nu is het belangrijk dat je aandacht besteed aan je bestaande klanten. Beloon ze voor hun loyaliteit de afgelopen jaren. Verwen ze met wat voor hen nu waardevol is en geef ze het gevoel dat ze ondanks alles wat er speelt nog steeds goed zitten bij jou. Tip 2 is dan ook:

  • Focus op communicatie met bestaande klantrelaties

Tip 3

Tip 2 is waardevol, maar wordt nog waardevoller als je niet al je klanten over één te scheert. Waarschijnlijk (of hopelijk) deed je dat al niet, maar nu wordt het tijd om echt je klantdata in te duiken. Analyseer hun klikgedrag en conversiegedrag in je mailingrapportages. Analyseer je propositie en content. Kijk ook goed naar het type klanten die je hebt. Hebben zij dezelfde ‘kenmerken’ en behoeften? Door kleinere selecties van ‘gelijkgezinde’ klanten te maken en je mailings hierop te personaliseren, verbeter je je resultaten. Waarom? Omdat je relevanter bent voor de ontvanger. En hoe relevanter je bent, hoe meer een klant zich gekend en (h)erkend zal voelen, hoe loyaler ze zullen zijn. Nummer 3 van onze e-mailmarketing tips is:

  • Analyseer, segmenteer, selecteer en personaliseer

Tip 4

Door de coronamaatregelen van de regering, hebben veel bedrijven ook hun eigen coronamaatregelen getroffen. Hierdoor werkt iedereen met een kantoorbaan momenteel zowat thuis. En thuiswerken in deze tijd is anders, dan normaal een dag thuiswerken. Want ook de scholen zijn dicht, dus kinderen zijn ook thuis. En partners werken ook thuis. Mensen worden hierdoor flexibeler in hun werktijden. “Ja, en?”, hoor ik je denken. Nou, door een veranderend werkpatroon, zullen de ontvangers van je mailings ook – voor een gedeelte – op andere momenten hun mailbox openen en hun mails op andere tijdstippen lezen. Daar moet je als e-mailmarketeer dus wel degelijk rekening mee houden. Dat betekent dat je jouw open- en klikratio’s goed in de gaten moet houden. Worden ze minder op de momenten dat jij je mails verstuurd? Of zie je ergens op een later moment een piek in die ratio’s. Onze vierde tip is dan ook:

  • Ben alert en pas je verzenddagen en -tijdstippen aan als de statistieken hier om vragen

Uitsmijter

Had je hier zelf al allemaal over nagedacht? Of was je misschien zelf al met een aantal tips aan de slag gegaan? Dan kan ik niet anders zeggen dan: “Goed bezig!”. Zo niet, dan hoop ik dat je echt iets hebt aan dit blog en dat we je zo op deze manier een stukje verder hebben kunnen helpen met onze e-mailmarketing tips. Tot slot hebben we nog een uitsmijter voor je. Wij – bij Spotler – zijn groot van het Amerikaanse ‘Really Good E-mails’. Deze site is een verzamelplaats met voorbeelden van e-maildesigns en e-mailcampagnes. En uiteraard hebben ze ook rondom het coronavirus vele voorbeelden verzameld als inspiratie voor e-mailmarketeers wereldwijd. Daarom als laatste tip het volgende blogpost: