De B2B-marketeer staat in 2019 voor de uitdaging om meer MQL’s te scoren. Een betere samenwerking met sales lijkt daarin een voorwaarde, maar dat alleen is niet voldoende. Hoe ga je als B2B-marketeer de nieuwe technieken eigen maken en op een gestructureerde manier de communicatie via alle kanalen op een consistente manier inrichten? Ellis van der Slikke geeft een aantal tips hoe jij op een praktische manier zaken voor elkaar kunt krijgen.
Trendrapport gratis downloaden
Lees alle interviews, conclusies en learnings in het volledige rapport.

“Ik denk dat iedereen wel ervaart dat als je online niet goed zichtbaar bent, dat dit effect heeft op het genereren van leads. Het is belangrijk om juist in die oriëntatiefase aanwezig te zijn. Offline kanalen dragen nog steeds een belangrijke bijdrage in het persoonlijke contact wat bepalend kan zijn voor het sluiten van een deal”
– Ellis van der Slikke
Het genereren van MQL’s is de belangrijkste KPI voor de B2B-marketing
Met 38% geven de meeste B2B-marketeers aan dat het genereren van MQL’s hun belangrijkste KPI is. Ook het innoveren van de marketing door het toepassen van nieuwe technologieën scoort hoog. Opvallend is dat het sturen op een minimale NPS voor maar weinig B2B-marketeers belangrijk is. Als KPI scoort het slechts 17%.

“Begin pas aan marketing automation als je je klantdata op orde hebt. Dat is echt een voorwaarde.”
– Ellis van der Slikke
Resultaat marketing automation: meer gekwalificeerde leads en beter inzicht in resultaten
Marketing automation levert in de B2B twee zaken op: meer gekwalificeerde leads en beter inzicht in de bijdrage van marketing aan het bedrijfsresultaat. Verder geeft 28% van de ondervraagde B2B‑marketeers aan dat marketing automation goed is voor de productiviteit van het marketingteam.

B2B Marketing Trendrapport gratis downloaden
Het B2B Marketing Trendrapport is de uitwerking van onderzoek dat door SRM Opleidingen en Spotler is uitgevoerd onder B2B-marketeers in Nederland. Er is gekozen voor een aanpak waarbij de uitkomsten van kwantitatief onderzoek (359 respondenten) input vormen voor een kwalitatief onderzoek (4 experts).
De B2B-marketeers die het kwantitatieve onderzoek hebben ingevuld zijn o.a. werkzaam voor ING, Centric, Koning & Hartman, DPD Pakketservice, PGGM, Randstad, Tele2, Jaarbeurs en TMG.
Voor het kwalitatieve onderzoek zijn 4 experts geïnterviewd: Rik ten Wolde (AFAS Software), Jordi Damen (Leadrs), Ellis van der Slikke (SecondFloor) en Antal de Waij (Engagement Media).
Download B2B Marketing Trendrapport 2019
Bekijk ook het blog:
Klantdata is grootste uitdaging voor B2B‑marketeers
B2B-marketeers staan voor belangrijke uitdagingen bij de integratie van data en de vertaling naar resultaat. Expert Jordi Damen geeft een blik op deze ontwikkeling.