Uit de marktmonitor van Thuiswinkel.org over het jaar 2020 blijkt dat de digitalisering in de e-commercemarkt in een stroomversnelling terechtkwam. De afvlakkende groei van een jaar eerder is door de coronacrisis volledig omgebogen in een enorme stijging van het aantal online aankopen. Let wel: het gaat hier om het aantal online transacties en niet zo zeer om het bestedingsbedrag. Nederlanders zijn vooral méér online gaan shoppen. Dit is de belangrijkste conclusie uit het jaarrapport over de Nederlandse e-commercemarkt. Lees het volledige rapport via Thuiswinkel Markt Monitor 2020.

Belangrijkste getal: 27% meer online aankopen

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, laat in een begeleidend artikel optekenen: ‘Dat we werden verplicht om meer thuis te werken heeft de onlificering -de versmelting van online en offline in het dagelijkse leven- versneld. We kopen niet alleen meer online, we leven ook steeds meer online.’

Zo durft Thuiswinkel.org te stellen dat er in 2020 zowel sprake was van een verdere digitalisering van de e-commercemarkt als van een verdere digitalisering van ons dagelijks leven. En dat laatste zal het consumentengedrag blijvend veranderen. We zijn ondertussen gewend geraakt aan de videocall, de online pubquiz, het digitale oudergesprek en aan het werken vanuit huis.

In 2020 hebben Nederlanders 334,9 miljoen aankopen gedaan en kwam het totale online bestedingsbedrag uit op 26,6 miljard. Vergeleken met 2019 steeg het aantal online aankopen met 27% en steeg het bestedingsbedrag met 7%. Uit de marktmonitor:

Inforgraphic Thuiswinkel Markt Monitor 2020

Groei niet zichtbaar in de dienstensector

Als je kijkt naar al die miljoenen online aankopen, dan moet je concluderen dat het hier gaat om uitgaven aan producten. Nederlanders hebben door alle overheidsmaatregelen nauwelijks geld uitgegeven aan reizen en aan vrijetijdsbestedingen.

In 2020 konden we slechts sporadisch op reis, naar de bioscoop, het pretpark of het museum. De klappen in deze branches zijn dan ook enorm. Wijnand Jongen: ‘De online uitgaven aan pakketreizen zijn bijvoorbeeld met 72% gedaald. Ongekend, en hopelijk zien we daar dit jaar snel verbetering in.’

Vergeleken met 2019 daalden over heel 2020 de online bestedingen in de dienstensector met 39% en stegen de online bestedingen aan producten met 43%.

De Nederlander gaf in 2020 online gemiddeld €1.923,38 uit

Als je behoort tot de groep online kopers in 2020 (wie niet?), dan heb je volgens de marktmonitor vorig jaar bijna € 2.000 online uitgegeven. De schrijver van dit artikel is nu druk aan het rekenen waar al dat geld naartoe is gegaan, maar het zal ongetwijfeld kloppen. Het is één van de vele mooie en bijzondere overzichten in het jaarrapport van Thuiswinkel.org:

Deze getallen zijn bijzonder omdat met dit overzicht duidelijk wordt dat de Nederlander per online aankoop gemiddeld net iets minder dan € 80 uitgeeft. Om precies te zijn, komt dit bedrag uit op € 79,51 volgens de cijfers uit het rapport. En dit online bestedingspatroon van de Nederlander biedt enorme kansen voor de e-mail marketing. Een kleine uitleg:

Wees als ondernemer online zichtbaar

Wijnand Jongen schrijft: ‘Wees online zichtbaar. Dit geldt ook voor kleine lokale winkels in de winkelstraat. Ook zij hebben wel degelijk een mooie toekomst, mits zij hun klanten volgen.’ Kijk eens naar het e-mailvoorbeeld van Printerette van 19 maart 2020:

Printerette heeft enkele fysieke winkels in de winkelstraten van een klein aantal Nederlandse gemeenten, maar ondanks de lockdown wist Printerette vorig jaar de moed erin te houden. Deze middelgrote onderneming bracht haar klanten per mail op de hoogte van alle online mogelijkheden. En dit is precies wat Wijnand Jongen wil zeggen met ‘zorg ervoor dat je je klanten volgt’.

Elke ondernemer kan per e-mail op een snelle manier zijn klanten informeren, ze een hart onder de riem steken en tegelijk de dienstverlening digitaal aanbieden. En juist omdat wij gewend zijn om voor een gemiddeld klein bedrag meerdere keren in het jaar (zo’n 24 keer in 2020) een online aankoop te doen, zal ’t geen enkele Nederlander verbazen als je je winkelproducten per mail aanbiedt.

Zo blijkt o.a. uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2019 dat wij graag via e-mail online aankopen doen. Dit geldt ondertussen voor 73% van de Nederlanders. Kortom, zet e-mail in voor je online campagnes en boodschappen. Het past bij het veranderende gedrag van de Nederlander en het is goed voor je omzet. En dit is geen loze belofte.

Van alle online middelen die je als ondernemer tot je beschikking hebt, is e-mail veruit het meest converterende kanaal. Uit een onderzoek van Campaign Monitor komt de ROI van e-mail zelfs uit op zo’n 40 euro. En dat is veel en dat wordt bij lange na niet gehaald door andere online kanalen. Voorwaarde is wel dat je e-mail op een juiste manier inzet. En daar wil Spotler je graag mee helpen.

White paper: Hoe verdien je meer met je webshop?

Je hebt veel traffic nodig om zo veel mogelijk omzet te draaien in je webshop. Wist je dat e-mail marketing een van de belangrijkste bronnen is naast direct verkeer, organische zoekresultaten en paid search?
Download het white paper Hoe verdien je meer met je webshop? en leer hoe je meer omzet genereert met e-mail marketing.

WP Meer omzet webshop

Meer weten?

Heb je vragen over de inrichting van converterende e-mailcampagnes? Zou je eens van gedachten willen wisselen over je eigen e-mail marketingactiviteiten? Ben je benieuwd of marketing automation bij je organisatie past? Neem geheel vrijblijvend contact op met ons verkoopadviesteam op +31 (0)88 – 103 09 00 of mail ze via sales@spotler.nl. Je kunt natuurlijk ook een online demo aanvragen of een brochure aanvragen.