B2B-marketeers staan voor belangrijke uitdagingen bij de integratie van data en de vertaling naar resultaat. Dit is een van de conclusies uit het B2B Marketing Trendrapport 2019. Jordi Damen, eigenaar van Leadrs geeft een blik op deze ontwikkeling. Hij vertelt waar marketeers mee worstelen en welke modellen ze dienen toe te passen om hun uitdagingen het hoofd te bieden.
Trendrapport gratis downloaden
Lees alle interviews, conclusies en learnings in het volledige rapport.

Contact met klanten via data driven campagnes nog lang niet gemeengoed
De customer journey bestaat in de B2B voornamelijk uit telefonisch contact, een persoonlijk bezoek of een persoonlijke e‑mail. Gepersonaliseerde e‑mail campagnes op basis van gedrag en data is voor slechts 29% van de B2B‑marketeers een wijze waarop ze hun klantcontacten onderhouden.

“De uitdaging is om met een goede datacombinatie te komen tussen offline en online marketingkanalen”
– Jordi Damen

Resultaat marketing automation: meer gekwalificeerde leads en beter inzicht in resultaten
Marketing automation levert in de B2B twee zaken op: meer gekwalificeerde leads en beter inzicht in de bijdrage van marketing aan het bedrijfsresultaat. 28% van de B2B‑marketeers geeft aan dat marketing automation goed is voor de productiviteit van het marketingteam.
“Bij onze klanten zien we dat met name de flows goed ingericht worden, maar dat marketing automation zich beter leent voor procesmails dan voor commerciële mails.”
– Jordi Damen
B2B Marketing Trendrapport gratis downloaden
Het B2B Marketing Trendrapport is de uitwerking van onderzoek dat door SRM Opleidingen en Spotler is uitgevoerd onder B2B-marketeers in Nederland. Er is gekozen voor een aanpak waarbij de uitkomsten van kwantitatief onderzoek (359 respondenten) input vormen voor een kwalitatief onderzoek (4 experts).
De B2B-marketeers die het kwantitatieve onderzoek hebben ingevuld zijn o.a. werkzaam voor ING, Centric, Koning & Hartman, DPD Pakketservice, PGGM, Randstad, Tele2, Jaarbeurs en TMG.
Voor het kwalitatieve onderzoek zijn 4 experts geïnterviewd: Rik ten Wolde (AFAS Software), Jordi Damen (Leadrs), Ellis van der Slikke (SecondFloor) en Antal de Waij (Engagement Media).

Bekijk ook het blog:
Opleidingen populair in de B2B om meer te leren over nieuwe technologieën
Om bij te blijven bij alle nieuwe technologieën volgt 40% van de Om bij te blijven bij alle nieuwe technologieën volgt 40% van de B2B-marketeers opleidingen. Maarten Nijboer van SRM Opleidingen geeft een blik op deze ontwikkeling.