Producten bekijken in Augmented Reality? Heeft een mooie 3D-weergave van je content een meerwaarde ten opzichte van een 2D-weergave? En: hoe kun je AR toepassen in e-mail marketing en is dat zinvol? Spotler ging samen met de jonge organisatie ARize uit Zoetermeer op zoek naar de mogelijkheden. Hieronder lees je onze bevindingen.

Wat is Augmented Reality?

Augmented Reality betekent letterlijk een Uitgebreide Werkelijkheid. Daarmee wordt bedoeld dat je met AR de fysieke wereld om je heen kunt uitbreiden met digitale informatie. Je kunt die digitale informatie -als het ware- over de fysieke wereld heen leggen. Praktisch: je kunt een 3D-gegeneerde afbeelding van bijvoorbeeld een zitbank projecteren in de kamer van je eigen huis. Voor IKEA een fantastisch middel om de klantbeleving met hun producten te vergroten.

Maar ja, IKEA is dan ook een internationaal bedrijf met een jaarlijkse omzet van rond de 35 miljard euro. De vraag die wij vaak krijgen: is AR-technologie ook weggelegd voor het mkb? Het antwoord daarop is ja.

Het vaak gehoorde bezwaar tegen AR-technologie zoals IKEA dat voor klanten inzet, is dat de app IKEA Place volledig is ontwikkeld en ingericht volgens de huisstijl van IKEA. En dat maakt het kostbaar. Logo’s, buttons, kleuren, producten, productnamen en specifieke productinformatie zijn allemaal afgestemd op de wensen van dit internationale bedrijf. Technisch heet ’t dan dat er voor IKEA een whitelabel app is ontwikkeld.

Nu wil het MKB wel graag het logo, de kleuren, de productnamen e.d. in eigen huisstijl, maar liever niet de ontwikkelkosten van zo’n whitelabel app. Dat is mogelijk via het platform van ARize zoals je in het voorbeeld hiernaast ziet.

Een zakelijk account op een platform zoals ARize maakt het mogelijk om AR-technologie op een zinvolle manier toe te passen zonder zwaarwegende ontwikkelkosten, maar wel met de mogelijkheid om de omgeving aan te passen aan de eigen huisstijl.

Ook met de ontwikkeling van je content in 3D kan ARize je uitstekend helpen. ARize denkt graag met je mee bij de ontwikkeling van animaties, afbeeldingen en video’s die geschikt zijn voor een 3D-omgeving.

Augmented Reality in een mailing?

AR in e-mail gaat via een deeplink. Dit houdt in dat je via de call-to-action in je mail direct terechtkomt op het ARize-platform. Zo kun je in de mail al reclame maken voor het mooie 3D-model van de content die je wilt tonen. Om een voorbeeld te geven:

Bovenstaand voorbeeld geeft een goed beeld van ‘de route’ die je lezer aflegt van e-mail naar augmented reality. Het voorbeeld hebben we zelf uitgewerkt, maar ’t geeft zeker een goed beeld van de mogelijkheden van AR in e-mail. Zie je hoe fantastisch je vanuit je mail direct de aangeboden stoel kunt projecteren in je eigen huiskamer. En de mogelijkheden zijn eindeloos.

Denk maar eens aan een verfwinkel die via AR de mogelijkheid geeft om verschillende kleuren te projecteren op de nog te verven muur, of een bouwmarkt die zijn vloeren via AR in jouw huis laat zien of een kapper die de verschillende haarstijlen alvast via AR op je hoofd zet.

Wat zijn de voordelen via e-mail?

AR is relatief nieuw en AR via e-mail is zeker nog niet alom bekend. Als je enthousiast wordt van de toepasings­mogelijkheden dan kun je je lezers een nieuwe e-mailervaring bieden.

Spotler en ARize zijn daarom ook op zoek naar organisaties die met AR via e-mail aan de slag willen. Neem contact met ons op en wij bespreken de mogelijkheden met je.

Toch is AR weer niet zo nieuw dat er geen cijfers en best practices voorhanden zijn. Zeker voor de e-commerce is er al veel onderzoek gedaan naar de effecten en de voordelen van AR. Om de belangrijkste op te sommen:

  • Lezers die via je e-mail een AR-beleving meekrijgen, zullen sneller doorklikken naar je webshop.
  • Het engagment van je lezers neemt toe. Je zult hogere open ratio’s en klikratio’s zien. En uiteraard: de conversie gaat met sprongen omhoog.
  • Producten die getoond worden in 3D worden beter bekeken wat het aantal retourzendingen verkleint.
  • Lezers kunnen jouw content aanpassen aan hun eigen omgeving. Veel betere personalisatie is er op dit moment niet op de markt.

Uit een Amerikaans onderzoek komt naar voren dat in 2020 de totale besteding via AR-gerelateerde content voor de US-markt uitkomt op 60 miljard dollar. Consumenten zijn nu eenmaal sneller geneigd om producten aan te schaffen als ze een positieve AR-beleving hebben gehad. Uit het onderzoek komt zelfs naar voren dat consumenten bereid zijn om voor goederen een hogere prijs te betalen als ze deze eerst in AR kunnen bekijken.

In de promotievideo voor de app IKEA Place wordt direct duidelijk dat het plaatsen van meubels in je huis via AR je ook de mogelijkheid geeft om te bekijken ‘of ’t allemaal wel past qua lxbxh’. Consumenten weten zo beter wat ze in huis halen en dat scheelt veel retourzendingen.

Zelf mee aan de slag?

Augmented reality zal de kracht van e-mail marketing versterken. Spotler en ARize zijn daarvan overtuigd, maar we willen dit graag verder onderzoeken. Maak je gebruik van Spotler en durf je ’t aan om als early adaptor van deze techniek samen met ons aan de slag te gaan, neem dan contact met ons op.

Bij Spotler zit Omar Roy voor je klaar. Je kunt hem bereiken op 088 – 103 09 99. Bij Arize kun je contact opnemen met Robin Radder op 079 – 203 3163 of via contact@arize.io