Een belangrijk aspect van succesvolle e-mail marketing, is de landingspagina. Geïnteresseerde nieuwsbrieflezers komen daar terecht om – bijvoorbeeld – een whitepaper te downloaden. Waarschijnlijk was dat wel bekend, maar wist je ook dat je landingspagina’s uitstekend kunt inrichten met goede e-mail marketingsoftware? En dat het inrichten van een landingspagina via je e-mail marketingsoftware soms handiger is dan via je website? Hieronder leggen we graag uit waarom dat zo is en waarom landingspagina’s via je e-mailsoftware goed zijn voor je conversie.

White paper: Hoe maak je goede landingspagina’s?

Dit blog geeft je inzicht wat een landingspagina is en hoe je het inzet. Uiteraard geven we ook handige tips zodat je zelf goede landingspagina’s kan maken.

Wat is een landingspagina?

Maar eerst de basics: wat is een landingspagina? Een landingspagina is een webpagina die speciaal is gemaakt om bezoekers – die op een call-to-action hebben geklikt – te laten ‘landen’. Vanuit bijvoorbeeld een e-mail campagne, een Google Ad of op elke andere marketinguiting. In mooi Engels zeg je ook wel dat een landingspagina een single webpage is.

Een landingspagina lijkt veel op een gewone websitepagina, maar er zijn wel duidelijke verschillen:

opbouw landingspagina

Belangrijke verschillen met gewone webpagina’s

Eén heldere call-to-action

Een landingspagina is duidelijk gericht op conversie en dat zie je direct terug in de opmaak. Een goede landingpagina heeft één heldere call-to-action (CTA) en niet zoals een gewone websitepagina meerdere CTA’s.

Vaak met een formulier

Daarnaast vind je op nagenoeg elke landingspagina een formulier waarop lezers de gewenste gegevens kunnen invullen. De call-to-action in je marketinguiting moet het ‘logisch’ maken dat lezers deze gegevens moeten checken en aanvullen. Die logica zie je vaak terug in de koppeling van de calls-to-action. Op Downloaden in de marketinguiting volgt vaak Aanvragen op de landingspagina en op Aanmelden kun je denken aan de vervolgactie Inschrijven.

Eenvoudige copy en opmaak

Verder verschillen landingspagina’s van reguliere websitepagina’s in opmaak en copy. De hoeveelheid tekst is beperkt en gericht op die ene belangrijke klik. De afleiding op landingspagina’s is om die reden ook klein. Je zult vaak zien dat ‘afleidingen’ zoals webnavigatie ontbreken op een landingspagina.

Al met al zorgt een goede landingspagina ervoor dat de positieve beleving die je klant of prospect met je marketinguiting heeft, wordt voortgezet. Het zijn immers niet alle lezers van je marketinguiting die de landingspagina krijgen te zien, maar alleen de lezers die de moeite hebben genomen om ‘door’ te klikken.

Deze belangstellenden vinden het vaak niet bezwaarlijk om enige gegevens te checken en aan te vullen. Een landingspagina is zo een mooi en klantgericht middel om je conversie te registreren.

Waarom gebruik je e-mail marketing software?

Maar waarom zou je deze landingspagina’s via je e-mail marketingsoftware inrichten als je ze ook gewoon kunt inrichten via je website?

Toegang tot de website is niet noodzakelijk

Een voor de hand liggende en voor veel marketeers geldende reden: niet elke marketeer of communicatiespecialist heeft toegang tot de backend van zijn of haar website. Wil je dan toch snel en effectief een goede landingspagina opstellen waarmee je de conversie kan meten, dan is het handig als je e-mail marketingsoftware je die mogelijkheid geeft.

Prefill-mogelijkheden via je e-mail database

In e-mail marketing is het mogelijk om bekende gegevens uit je e-mail database te prefillen in de formulieren die je plaatst op je landingspagina’s. Maak je landingspagina’s in de backend van je website, dan is prefillen uiteraard ook mogelijk maar je kunt gegevens uit je e-mail database alleen maar automatisch toevoegen als je beide systemen gekoppeld hebt.
Als zo’n koppeling ontbreekt, dan kun je met landingspagina’s via je e-mailsoftware toch gebruikmaken van prefill-mogelijkheden. Je hebt met landingspagina’s via je e-mail software immers rechtstreeks toegang tot je e-mail database.

Aansluiten op gesegmenteerde mailings

En e-mail marketing is heel krachtig wat betreft personalisatie en segmentatie. Als je weet welke doelgroep je gaat aanspreken dan kun je je landingspagina daarop aan laten sluiten. Titels, copy en afbeeldingen die je plaatst op je landingspagina kun je prima afstemmen op de specifieke eigenschappen van je targetgroup. En hoe meer je je boodschap afstemt op je publiek hoe groter de kans dat zij zich in jouw content herkennen en hoe groter de kans dat je via je mooie landingspagina ingevulde formulieren terugkrijgt. Ook om die reden zijn landingspagina’s via e-mail goed voor je conversie.

Hoe kun je landingspagina’s inzetten?

Een landingspagina is een tussenpagina en zo moet je de pagina ook inzetten. Je wilt niet al je content rechtstreeks op je website plaatsen. Om één voorbeeld te noemen: klanttevredenheidsonderzoeken en -bijvoorbeeld- uitnodigingen voor interne bedrijfsprojecten zijn nooit bedoeld voor een breed publiek, maar veelal alleen voor je directe collega’s. Nodig hen hiervoor uit via een mooie mailing en zet de KTO of de aanmelding voor het event op een landingspagina via je e-mail marketingsoftware.

Zo zet Gazelle een onderzoek van een derdejaars economiestudent uit via een landingspagina. Een intern project dat je wilt verspreiden onder een specifiek publiek. Een mooie reden om deze informatie niet rechtstreeks op een website te plaatsen, maar om de belangstellenden per mail uit te nodigen en hen te laten ‘landen’ op een pagina die is opgemaakt en ingericht in je e-mail marketing software:

Landingspagina Gazelle

Meer weten? Download ons white paper

Behalve voor interne projecten zijn er nog veel meer toepassingsmogelijkheden voor landingspagina’s en er zijn zeker acht best practices te noemen waaraan goede landingspagina’s moeten voldoen. Wil je hier meer over weten, dan verwijzen we je graag naar ons white paper over landingspagina’s.

Benieuwd? Download het white paper