Sinds de zomer van 2022 kunnen klanten van Spotler gebruikmaken van een gloednieuw onderdeel in onze software: de module Automations. Wij zijn er zo enthousiast over dat we de veelgebruikte term ‘geautomatiseerde e-mail marketingcampagne’ hebben ingeruild voor de kortere term automations. Met Spotler richt je automations in. En die term dekt ook veel beter de lading. Met automations kun je veel meer dan alleen het automatisch inplannen van een reeks e-mailberichten. Hieronder lichten we dat graag toe.

Onze ontwikkelfilosofie: simplicity is complexity resolved

Wat goed is om te weten, is dat het ontwikkelteam van Spotler graag kijkt naar de sculpturen van beeldhouwer Constantin Brâncuși. Deze kunstenaar houdt van eenvoudige vormen. Hij vertelde journalisten altijd dat hij in zijn werk niet per se streefde naar eenvoud, maar dat eenvoud wel vaak het resultaat was als je op zoek ging naar de essentie en al het overtollige wegliet. Zijn bekendste uitspraak is nog steeds: simplicity is complexity resolved.

Deze filosofie zie je duidelijk terug in de nieuwe module Automations.

Stel dat je in een automatische campagne aan profielverrijking doet. Je richt daarvoor een formulier in. Als contacten de moeite nemen om dit formulier in te vullen, dan stuur je ze direct een bedankmail inclusief een notificatie naar een collega. Als contacten het formulier niet direct invullen, dan stuur je twee dagen later een herinneringsmail. Reageren ze hier wel op, dan kun je dezelfde bedankmail inclusief notificatie sturen. Blijft een reactie op de herinneringsmail uit, dan geef je dit contact na 60 dagen de tag Profiel incompleet mee.

Als je bovenstaande flow inzichtelijk wilt maken vanuit de filosofie van Brâncuși, dan kom je op het volgende uit:

Ga maar na: je had het hele ja-pad na het invullen van het formulier ook kunnen herhalen na een positieve reactie op de herinneringsmail. Een handige doorverwijzing Ga naar is eenvoudiger. Nog een voorbeeld: je had de splitsing tussen het ja- en nee-pad ook onder elkaar kunnen plaatsen, maar naast elkaar geeft meer overzicht. Zo zie je in één oogopslag het vervolg van je campagne als contacten de moeite nemen om het profielverrijkingsformulier in te vullen en wat het vervolg is als contacten geen actie ondernemen.

10 belangrijke eigenschappen van onze automations

En als je goed naar bovenstaand voorbeeld kijkt, dan zie je ook dat je in onze software veel meer kunt doen dan alleen het inplannen van een reeks e-mailberichten. Zo kun je tags toevoegen die je weer kunt inzetten als trigger voor vervolgcampagnes, je kunt notificaties sturen naar een enkel e-mailadres, je kunt eenvoudige vertakkingen maken en deze ook weer samenvoegen.

Daarnaast kun je in Spotler -los van bovenstaand voorbeeld- landingspagina’s maken, surveys opstellen, formulieren inrichten en je kunt zelfs sms-berichten inzetten. En dit alles kun je ook prima onderdeel laten zijn van je automations.

Al met al is met de module Automations veel mogelijk. Om nog enkele specifieke eigenschappen op een rij te zetten:  

  • #1 Visuele verbetering
    E-mail campagnes die je binnen één oogopslag snapt.
  • #2 Validatie
    Terugkoppeling bij een fout of incomplete campagne.
  • #3 Vertakken en samenvoegen
    Splitsen op basis van een interactie, zoals een klik.
  • #4 Wachten op interactie
    Direct na een actie, zoals een klik, door naar het ja-pad.
  • #5 Inplannen in uren en minuten
    De volgende actie sneller dan een dag laten starten.
  • #6 Testen
    Je gehele campagne simuleren voor echt contact.
  • #7 Geavanceerde features
    Zoals een ‘Ga naar’-actie en tagging & scoring.
  • #8 Voorbeelden bibliotheek
    Starten vanuit je eigen of onze voorbeeldcampagnes.
  • #9 Publiceren
    Een start- en eindtijd aan de campagne geven.
  • #10 Rapportages
    Uitgebreide rapportages, ook op de contactkaart.

Eén eigenschap in de spotlight: validatie

Om uit deze mooie lijst met eigenschappen ééntje toe te lichten: de validatie. Een automation bestaat uit veel onderdelen die je goed moet ordenen. Om onze klanten daarbij te helpen, hebben we een aantal mooie safeguards ingebouwd. Zo waarschuwt de software gebruikers als je in de opbouw van je automation een fout maakt:

Automations met een fout, kun je in Spotler niet live zetten. En dat live zetten, hebben we ook weer losgekoppeld van de inrichting van de automation. Als gebruiker moet je eerst je automation inrichten en opslaan. Pas daarna kun je de automation publiceren. Zo hoef je bij de inrichting en opmaak van je automation niet bang te zijn dat je per ongeluk op de verzendknop drukt en het maakt het dashboard of het canvas waarop je werkt veel overzichtelijker.

Rekening houden met meerdere toepassingen en die ook logisch van elkaar scheiden, is een best practice voor ons ontwikkelteam. Lees ons blog Hoe maakt Spotler zijn software gebruiksvriendelijk? als je benieuwd bent hoe wij dezelfde ontwikkelfilosofie hebben toegepast in onze template-editor.

De belofte aan onze klanten

Spotler belooft klanten dat zij volledig zelfstandig aan de slag kunnen met alle mooie en geavanceerde features in onze software. Want: zelf aan de knoppen, daar geloven wij in. Onze klanten kennen hun doelgroep immers het beste. De nieuwe module Automations biedt klanten de mogelijkheid om krachtige en uitgebreide campagnes te maken. Slimme sturing, gecontroleerde flexibiliteit, een goede validatie en een helder overzicht helpen daarbij.

Verder stellen wij onze klanten in staat om steeds beter te worden in e-mail marketing automation. Een campagne publiceren is enkel het begin: door de rapportages zien onze klanten direct waar zij campagnes kunnen verbeteren, en waar dus winst is te behalen. En niet onbelangrijk: Spotler promoot zichzelf vaak als Software-with-a-Service. Het is een knipoog naar de term SaaS-bedrijf wat staat voor: Software-as-a-Service. Maar dat doen we niet voor niks. Als onze klanten ondersteuning nodig hebben, dan bieden wij dat op veel verschillende manieren. Denk aan: begeleiding door een customer success team, hulp van een support-team, toegang tot een Spotler Academy en de mogelijkheid om een uitgebreid helpcenter te raadplegen

Vervanging van onze oude module Campagnes

Verder is het goed om te weten dat de nieuwe module Automations voldoet aan de huidige industrie-standaarden. Oftewel, de trends die we zien in de markt: visualisatie van de campagneflow, gemakkelijk testen, uitgebreide rapportages en geavanceerde features. De module moet een basis zijn voor jarenlange doorontwikkeling, zodat we gemakkelijk en snel kunnen inspelen op de wensen en het gedrag van onze gebruikers.

De ontwikkeling van de module Automations heeft een jaar geduurd en vervangt de oude module Campagnes.

Een demo volgen over de nieuwe module?

Wil je zien wat Spotler te bieden heeft en hoe onze nieuwe module Automations eruitziet? Plan dan direct een online demo in bij één van onze experts.

In dertig minuten geven we je een goed beeld van onze software. Lekker interactief en geheel vrijblijvend!