Op 3 oktober verscheen het Nationaal E-mail Onderzoek 2017. Het onderzoek geeft in 26 conclusies een compleet beeld van onze beleving en ons gebruik van het online kanaal e-mail. Het onderzoek geeft inzicht in ons online koopgedrag, de populariteit van e-mail, de momenten waarop wij e-mails lezen en de redenen waarom wij ons wel of niet inschrijven op mailings. En e-mail is nog lang niet op zijn retour als krachtig marketingmiddel.

Populariteit e-mail blijft groeien

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat maar liefst 93% van alle Nederlanders één of meerdere e-mailnieuwsbrieven ontvangt. Dit is opmerkelijk omdat daarmee slechts 7% geen enkele mailing ontvangt. En dit percentage betrof in 2014 nog 11%. De populariteit van e-mail groeit dus nog steeds.

De vervolgvraag is dan ook wat ons beweegt om e-mailnieuwsbrieven te ontvangen. Het zal weinigen verbazen dat ‘aanbiedingen’ als reden de hoogste score haalt. Dit geldt voor gemiddeld 69% van de Nederlanders. Daarnaast is voor Nederlanders de e-mailnieuwsbrief een middel om op de hoogte te blijven van organisaties. E-mail als bron van informatie scoort 60%.

Maar ‘aanbiedingen’ en ‘op de hoogte blijven’ zijn niet de enige redenen waarom Nederlanders zich abonneren op een e-mailnieuwsbrief. Nederlanders vinden het ook prima om bij een online aanschaf naar een inschrijving gevraagd te worden. Voor 58% van de Nederlanders was dit de trigger voor de ontvangst van een e-mailnieuwsbrief.

De e-mailnieuwsbrief -of de mailing- weet de Nederlander via verschillende wegen en om verschillende redenen te bereiken. Uit het onderzoek:

Met welke redenen schrijft u zich in of uit voor e-mailnieuwsbrieven?

Meeste Nederlanders ontvangen niet meer dan 10 mailings

Als de inschrijfredenen zo divers zijn, zou je kunnen denken dat wij ook veel verschillende e-mailnieuwsbrieven ontvangen. Dat valt reuze mee. De Nederlander is behoorlijk kritisch. Zo ontvangt gemiddeld 38% van de Nederlanders 1-5 e-mailnieuwsbrieven en 27% komt uit op 6-10. Dit betekent dat meer dan de helft van de Nederlanders is ingeschreven op maximaal 10 e-mailnieuwsbrieven.

Op hoeveel verschillende e-mailnieuwsbrieven ben je ingeschreven?

Nederlanders schrijven zich jaarlijks ook in op nieuwe mailings

Toch willen deze cijfers niet zeggen dat wij jaar in jaar uit geabonneerd blijven op exact dezelfde mailings. De Nederlandse inbox wisselt jaarlijks van samenstelling. Op de vraag ‘op hoeveel nieuwe e-mailnieuwsbrieven heb je je de afgelopen 12 maanden ingeschreven?’ geven Nederlanders aan dat ze op 1-5 nieuwe e-mailnieuwsbrieven zijn ingeschreven. En leeftijd speelt daarbij nauwelijks een rol. Alle Nederlanders vertonen zo’n beetje hetzelfde inschrijfgedrag.

Op hoeveel nieuwe e-mailnieuwsbrieven heb je je de afgelopen 12 maanden ingeschreven?

Uitschrijfredenen: te hoge frequentie en oninteressante onderwerpen

Als je kijkt naar de uitschrijfredenen dan valt op dat leeftijd hier wel een rol speelt. Tot 55 jaar is ‘een te hoge frequentie’ de belangrijkste reden voor het uitschrijven en ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ de tweede reden. Vanaf 55 jaar wisselen deze twee redenen van positie. Voor een 55-plusser is frequentie iets minder belangrijk.

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 is de lustrumeditie van dit jaarlijkse onderzoek. Om die reden zijn een aantal respondenten geïnterviewd over de uitkomsten van het onderzoek. Twee van hen zijn Ruud Kok (24) en Hans Verheijen (68). Zij lichten hun uitschrijfredenen in het onderzoek nader toe.

Zo geeft Ruud het volgende aan: ‘Organisaties moeten niet te veel mailen. Vakantieveilingen.nl mailt mij bijvoorbeeld iedere maand. Dat is meer dan genoeg. Ik zou me niet uitschrijven als ze vaker mailen, maar dan lees ik de e-mailnieuwsbrieven minder goed en zal ik ze sneller uit mijn inbox verwijderen.’

De 68-jarige Hans Verheijen laat een heel ander verhaal horen. Hij zegt: ‘Ik verzamel alles over de wielersport, dus e-mails over verzamelbeurzen, wielernieuwtjes en info van verzamelaars vind ik boeiend. Ik ben op veel verschillende e-mailnieuwsbrieven geabonneerd en ik ontvang ze nu vaak eens per maand. Maar dat mag ook wel elke dag zijn. Zolang ’t maar over de wielersport gaat.’

Hun omgang met e-mailnieuwsbrieven past dus bij het gedrag van hun leeftijdsgenoten. Het onderzoek geeft de volgende percentages:

Waarom heb je je uitgeschreven voor e-mailnieuwsbrieven?

Nationaal E-mail Onderzoek 2017

Naast Ruud Kok (24) en Hans Verheijen (68) zijn ook Eric in ’t Groen (53), Elly Slootbeek (59), Hilde Koens (39) en Ceriana Callenbach (25) geïnterviewd. Deze zes respondenten zijn willekeurig gekozen uit de 2.029 respondenten die mee hebben gedaan aan het onderzoek. Het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 geeft niet alleen informatie over de hoeveelheid e-mailnieuwsbrieven die wij ontvangen, maar kijkt ook naar ons online koopgedrag, de populariteit van e-mail en de momenten waarop wij e-mails lezen.

Uiteraard wordt het online kanaal e-mail vergeleken met de bekende social mediaplatforms Twitter, Facebook, Youtube, Google+, WhatsApp, Instagram, LinkedIn en Pinterest. In totaal zijn er 26 conclusies over ons e-mailgedrag en onze omgang met social media opgenomen in het onderzoek.

Ben je benieuwd naar alle conclusies, download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2017.