De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2021 is samengesteld uit de data van de E-mail Service Providers Spotler Nederland en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e-mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialogue en Webpower. Voor deze benchmark zijn 845k campagnes van 5.176 bedrijven geanalyseerd. In totaal zijn ruim 13 miljard mails opgenomen in de benchmark. De Nederlandse Email Marketing Benchmark 2021 geeft een betrouwbaar beeld van de Nederlandse e-mailactiviteiten in 2020.

Vergelijk eenvoudig resultaten met eigen cijfers

Spotler en Tripolis willen je met dit document een indruk geven van de enorme rijkdom aan data die je kunt terugvinden in de benchmark. Hierin kun je bijzondere selecties maken, waardoor je specifieke onderdelen van de dataset met elkaar kunt vergelijken. In 6 aparte tabbladen krijg je informatie over de algemene resultaten van onze e-mailactiviteiten in 2020, over de opens, kliks, het verzendmoment en de aflevering. En het laatste tabblad geeft een totaaloverzicht van de 24 onderzochte branches. In elk tabblad kun je een selectie maken op B2B of B2C of de selectie verder toespitsen op één of meerdere specifieke branches. Daarnaast kun je alle informatie ook nog bekijken per campagneomvang.

Nederlands Email Marketing Benchmark dashboard

Data met historisch perspectief

Alle cijfers van 2020 kun je in een historisch perspectief plaatsen. De benchmark presenteert trendlijnen die teruggaan tot 2015. Ook in de verschillende grafieken kun je op onderdelen klikken om ze nader te bekijken. Waardevolle informatie voor elke marketeer, want hiermee kunnen eigen cijfers vergeleken worden met cijfers uit eigen branche en trends inzichtelijk worden gemaakt. Deze inzichten helpen marketeers hun eigen e-mail marketingactiviteiten te optimaliseren.

Learning: blijf inzetten op e-mail marketing

We geven je alvast inzicht in de eerste van de zeven learnings uit het document. Ondanks dat de e-maildruk op de Nederlandse inbox de laatste jaren gestegen is, zie je niet dat Nederlanders het kanaal e-mail links laten liggen. De gemiddelde Confirmed Open Rate, Click To Open Rate en Click Through Rate blijven onverminderd hoog. Er is zelfs sprake van een lichte stijging van de algemene cijfers.

Nederlands Email Marketing Benchmark gemiddelde opens en kliks

Wil je als marketeer of communicatiespecialist conversie bereiken met je marketing- en communicatieactiviteiten blijf dan vooral inzetten op het kanaal e-mail. Het is en blijft een goed middel om er downloads van je kennisdocumenten mee te bereiken, of aanmelders voor je event of bestellingen in je webshop. Met e-mail kun je ook in 2021 je belangrijkste conversiedoelen bereiken.

Download de learnings en bekijk de benchmark

Benieuwd naar de overige resultaten? In dit document presenteren we de leukste en belangrijkste cijfers en learnings uit de benchmark. In een online omgeving via dit document kun je de complete benchmark bekijken.

Nederland Email Marketing Benchmark cover