Uit de marktmonitor van Thuiswinkel.org over het jaar 2021 blijkt dat de in 2020 door de coronapandemie in gang gezette stroomversnelling in de e-commercemarkt zich heeft doorgezet. Lockdowns in 2020 zorgden voor een sterke groei in e-commerce, maar ook in 2021 hebben lockdowns en het meerdere keren sluiten van de niet-essentiële retail invloed gehad op online shopgedrag. Uiteindelijk resulteerde dit in een groei van 16% in online bestedingen naar een totaalbedrag van € 30,6 miljard. Dit is één van de voornaamste conclusies uit het jaarrapport over de Nederlandse e-commercemarkt. Lees het volledige rapport via Thuiswinkel Markt Monitor 2021.

Consumenten doen in 2021 weer meer aankopen online

De e-commercemarkt is dus nog verder gegroeid vergeleken met 2020. Consumenten hebben in 2021 gemiddeld meer aankopen online gedaan (+11%), wat resulteerde in een hoger online besteed bedrag per koper (+15%). Het gemiddelde bedrag per online aankoop is licht gestegen (+3%).

De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen in 2021 uit op € 30,6 miljard, wat een stijging betekent van 16% ten opzichte van 2020. Er zijn 373 miljoen online aankopen gedaan, een groei van 13% vergeleken met 2020. Het aandeel van online is daarmee goed voor 31% van de totale bestedingen.

Opvallend is ook de bijdrage van de dienstensector. In Q2 krabbelde de dienstensector op als gevolg van versoepelingen van de reisbeperkingen. In Q4 lieten diensten gezamenlijk zelfs een stijging van 63% in de online aankopen zien. De dienstensector zit met € 7,8 miljard online bestedingen nog onder het niveau van 2019 (€10,8 miljard). “Maar we verwachten dat de groei in 2022 doorzet en weer voorbij het niveau van 2019 zal groeien”, aldus Marlene ten Ham, Directeur Thuiswinkel.org.