Door de jaren heen zijn bedrijven in toenemende mate afhankelijk van geworden van hun online aanwezigheid. Als je niet op de eerste pagina van Google staat, tel je niet mee en als je niet opvalt in de inbox van je ontvangers word je niet gezien. Bij Spotler weten we maar al te goed hoe belangrijk e-mail marketing en online communicatie is voor engagement met je volgers, voor traffic naar je website en voor het behalen van conversies.

De basis van e-mail marketing op orde

Sinds 2004 is e-mailmarketing ons vakgebied en daarom denken we dat het fair to say is dat we de basis van wat een goede e-mail marketing aardig kennen. Hoe je effectief met onderwerpregels, afzendernamen, verzendfrequentie, A/B-testen, statistiek, bestandsgroei, dynamische content, profielverrijking, datakoppelingen en wetgeving omgaat dus hebben we voor je op een rij gezet in een interessant e-book.

Maar we wilden nog een stap verder gaan. We wilden weten hoe onze hersenen reageren op verschillende e-mail lay-outs en erachter komen wat de perfecte e-mail is. Ons zusterbedrijf Spotler UK had dezelfde gedachten en zij zochten hiervoor de samenwerking met Katie Hart van Rhetonic om dit daadwerkelijk te onderzoeken. 

Aanpak van het onderzoek

Het doel was om erachter te komen wat er in onze hersenen omgaat als we bepaalde e-mails zien, om te begrijpen waarom sommige effectiever zijn dan andere. Met behulp van EEG (elektro-encefalografie) hebben zij de hersenactiviteit van de deelnemers gemeten in reactie op verschillende e-mailformats.

De e-mails werden gepresenteerd in 9 verschillende formaten en 4 verschillende inbox-mappen. Ze omvatten:

  • Lange en korte tekst
  • Geoptimaliseerde en standaard voorbeeldkop
  • Statische e-mails en e-mail met GIFs
  • Outlook, Pyramid en Zig-Zag

Elk format werd gescoord op basis van 6 prestatie indicatoren: betrokkenheid, opwinding, stress, ontspanning, interesse en focus. Elke prestatie indicator werd berekend om een ​​algemene score voor elk e-mailformat te kunnen geven.

Welke e-mail was de winnaar?

Er is één type e-mail die opvalt als boeiender, opwindender, interessanter en waarvoor men meer focus had en die e-mail is misschien niet de e-mail die je zou verwachten. Op elk niveau van senioriteit (behalve bij stagiaires), had deze e-mail de hoogste beoordeling voor bijna elke prestatie indicator. Met een engagementniveau van 67% en een focusniveau van 50,7% is het een duidelijke winnaar.

Wil je weten wat voor type e-mail dit was om deze ook in jouw e-mail marketing in te zetten? Dan raden we je aan om het webinar te bekijken dat we in oktober van 2020 met Spotler UK en Rhetonic organiseerde en waarin we de resultaten van het onderzoek presenteerden. Wil je onderzoek in zijn geheel teruglezen? Dan verwijzen we je graag naar de website van Spotler UK.