Op 16 juli verscheen de Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2020. Dit onderzoek geeft voor het eerst een goed beeld van de schommelingen in de e-commerce na de wereldwijde uitbraak van het coronavirus. En niet verrassend: de categorieën Vliegtickets & Accommodaties en Pakketreizen kwamen in een neerwaartse spiraal terecht. Maar niet alle online bestedingen werden minder. Ons gedwongen thuiswerken leidde tot grotere bestedingen in IT, Home & Living en Do-It-Yourself (DIY) & Garden. Hieronder geven we een korte toelichting op de belangrijkste cijfers.

Online bestedingen dalen met 4%

Ondanks dat we begin 2020 online meer bureaustoelen, bouw- en klusmaterialen, tuinbenodigdheden, printers, laptops en dergelijke hebben besteld, zijn de totale online bestedingen wel gekrompen met 4% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. En dat is ongekend voor de e‑commerce. Onze online bestedingen lieten de afgelopen jaren namelijk alleen maar groeicijfers zien.

Deze teruggang in de e-commerce is volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, ‘volledig toe te schrijven aan de terugloop in de online reisbranche, want in de meeste productcategorieën zagen we in het eerste kwartaal juist een stijging. Dit zien we ook terug in het aantal online aankopen dat is gedaan, aangezien deze met 8% zijn gestegen tot 69,2 miljoen.’

Thuiswinkel.org heeft alle belangrijke cijfers in een overzichtelijke infographic gezet:

Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2020 infographic

De bijzondere wereldwijde situatie in begin 2020 valt voor de Nederlandse e-commerce als volgt samen te vatten: daling in online bestedingen van 6,302 miljard euro (Q1 2019) naar 6,046 miljard euro (Q1 2020) of een daling van afgerond 4%. Toch bestelden we online wel vaker (van 63 naar 69 miljoen aankopen), maar door de klappen in de totale online reisbranche (pakketreizen, vliegtickets e.d.) kromp het totale bestedingsbedrag met zo’n 300 miljoen euro.

Kopen via een smartphone blijft stijgen

De Thuiswinkel Markt Monitor doet niet alleen uitspraken over het online bestedingsniveau, maar ook over de devices die we gebruiken voor onze online bestellingen, de wijze waarop wij deze bestellingen afrekenen en vanuit welk landen de goederen afkomstig zijn.

Een trend die al enkele jaren zichtbaar is en die ook in 2020 doorzet, is het toenemende gebruik van de smartphone als device om online aankopen mee te doen. In Q1 van 2019 betrof dit aandeel 19% (laptop 38%, tablet 15% en desktop 26%) en in Q1 van dit jaar komt het percentage uit op 24%. Deze groei ging vooral ten koste van het gebruik van de laptop als apparaat om online aankopen mee te doen.

Kijk je specifiek naar het aandeel van de verschillende devices in de totale online bestedingen dan zie je ook een stijging van de smartphone. Dit aandeel kwam in Q1 2019 uit op 12% en in 2020 op 17%.

Verder blijkt dat de Nederlander zijn online aankopen het liefst afrekent via iDeal (68%) en dat 11,3% van alle online bestedingen via een buitenlandse website gaat. En als de Nederlander via een buitenlandse website producten aanschaft, dan vindt het grootste gedeelte van alle cross-border bestedingen via een Duitse, Britse of Franse website plaats. Niet verrassend: buiten Europa is China de absolute koploper.

Thuiswinkel Markt Monitor Q1 2020

Het onderzoek geeft in 94 slides een compleet beeld van de Nederlandse online consumenten­bestedingen en is gratis beschikbaar voor alle leden, business partners en relaties van Thuiswinkel.org. Ben je geen lid van Thuiswinkel.org dan kun je een lightversie van het rapport downloaden als je je inschrijft op de nieuwsbrief van Thuiswinkel.org.

Wil je meer weten over het onderzoek, dan kun je contact opnemen met de opsteller van het onderzoeksrapport: GFK. De contactpersoon voor dit onderzoek is Danny van den Burg, danny.vandenburg@gfk.com.