Binnen enkele dagen stond de hele wereld op zijn kop. Terwijl ik een beetje begin te beseffen wat de nieuwe werkelijkheid is, zijn marketeers al aan de slag met een e-mailmarketing strijdplan: hoe gaan wij ons staande houden tijdens deze crisis? Wat vind ik het tof om te zien hoe snel onze klanten de knop om zetten. Al geruime tijd schrijf ik mij enthousiast in voor al jullie nieuwsbrieven, dus dagelijks stroomt mijn inbox vol met corona gerelateerde mailings. En dat is wat mij betreft ook precies het onderwerp waar de mailings over moeten gaan.

Goede e-mailmarketing is relevant en past bij de situatie van de lezer. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Zeker nu. Je kan niet doen alsof er niets aan de hand is. Het fijne is: relevant communiceren was nog nooit zo makkelijk. Heel Nederland is op dezelfde missie. In dit blog neem ik je graag mee in de manier waarop Spotler klanten deze missie vormgeven. Inclusief mijn tips en screenshot-kunsten.

Het servicebericht

Onze mailservers zitten niet stil: er worden massaal serviceberichten verstuurd. In crisistijd is het belangrijk om frequent te informeren en wat mij betreft is e-mail hier het beste kanaal voor. Dit is uiteraard geen vrijbrief om elke dag een servicebericht de deur uit te doen. Even wat do’s en don’ts:

Don’ts

  • Mailen als je niets te melden hebt
    Een servicebericht met als hoofdboodschap ‘wij wassen onze handen extra vaak’ kan echt niet. Zorg dat jouw lezer iets heeft aan de informatie. Toch lees je nu vaak het advies: stuur een mailing zodat je top of mind blijft. Wat mij betreft prima, zolang je aandacht aan de content besteedt en altijd een antwoord hebt op de lezersvraag what’s in it for me? Dit kan je uiteraard ook creëren. Zo maak ik graag gebruik van de actiecodes voor korting of gratis verzending.
  • Te afstandelijk zijn
    Uiteraard moeten serviceberichten duidelijk zijn. Maar vaak is de valkuil van de duidelijk zijn afstandelijk overkomen. Kwetsbaarheid van bedrijven heeft nu juist iets verbindends: we weten het allemaal even niet precies. Bij een persoonlijke tekst begrijp ik direct dat winkels dit echt niet voor hun plezier doen, maar onze gezondheid voorop zetten.

Do’s

  • Gebruik beeld
    Bij een servicebericht wordt niet gelijk gedacht aan het toevoegen van een beeld. Ik heb een aantal serviceberichten gezien waar dit wel is gedaan, en ik merkte dat dit het gehele bericht een stuk aantrekkelijker maakte om te lezen. De situatie is al lastig zat, beeld kan vaak een verzachtende werking hebben. Zo vond ik het heerlijk om even weg te dromen bij de mail van Cavallaro Napoli. Maar beeld kan een mail ook persoonlijk maken. Iets waar we met ze allen nu best behoefte aan hebben. Want nadat ik het zoveelste servicebericht uit naam van de directeur, CEO of founder kreeg, vond ik het echt een toevoeging dat Stichting Wakker Dier even een foto van die van hun erbij had gezet.
  • Geef me nieuwe informatie
    Iedereen scrolt zich de hele dag suf in nieuwsapps. Informatie is er in overvloed, maar ik merk dat ik veelal dezelfde dingen aan het lezen ben. Hier ligt een kans voor jou. Welke informatie kan jij toevoegen vanuit het perspectief van jouw bedrijf? Stichting Vluchteling geeft zijn lezers een bredere kijk: tuurlijk maken wij ons zorgen om onze eigen situatie, maar bedenk eens wat dit virus kan aanrichten op plekken waar mensen niets hebben? De informatie hoeft overigens niet altijd heel zwaar te zijn. Wat luchtigere informatie is fijn voor de afwisseling. Willie.nl vertelde klanten dat de condooms juist in deze tijd over de toonbank vlogen. Toch een interessant feitje voor bij de virtuele koffieautomaat.

De e-mailmarketing inhakers

Wat mij betreft is het een must om in te haken op de situatie waar jouw klant zich in bevindt. Laat zien dat je de lezer begrijpt, met hem of haar meeleeft en probeert om de maatregelen wat dragelijker te maken. Passend bij jouw product of branche uiteraard. Veel marketeers hebben deze boodschap begrepen, en zijn er lekker creatief mee aan de slag gegaan. Laat je inspireren voor je eigen e-mailmarketing.


Comfy thuiszitten (e-commerce & retail)


Er zijn genoeg dingen die je binnenshuis kan doen (retail en consumenten dienstverlening)


Deze producten heb je misschien ineens nodig (B2B & e-commerce)


Dezelfde service, maar dan op afstand (B2B software/dienstverlening)


Denk aan de kwetsbare groepen (non-profit)

Oftewel marketeers van Nederland: zelfs in crisistijd weten we er wat van te maken. Ga door met het sturen van relevante mailings. Wees wel kritisch op jezelf. Wat vorige week heel normaal was, is deze week een open deur. Verras me. Ik zet mijn inbox open en wacht af.