In 1970 opent in Borculo een kapperszaak met de naam Haarmode Dinie. Eerlijk en goed advies, goed geknipt worden en helemaal tevreden de deur uitgaan, dat is waar het om gaat. Het is het begin van wat uiteindelijk uit zal groeien tot AMI Kappers. Vandaag de dag tellen we ruim 100 salons waar het mantra ‘Lekker in je haar’ geldt. Een AMI salon is een ontmoetingsplek waar mannen en vrouwen (m.n. 35-45 jaar) onder het genot van een vers kopje koffie altijd terecht kunnen bij vriendelijke haarstylisten voor een kapsel dat echt bij hen past.
De belangrijkste redenen voor AMI Kappers om e-mailmarketing in te zetten in de marketing-communicatiemix zijn de meetbaarheid van het kanaal, de mogelijkheden om relevant te communiceren met kwalitatief goede content en het feit dat klanten dit verwachten én er zelf voor kiezen om e-mails van AMI Kappers te ontvangen. Met Spotler kan een goede invulling aan worden gegeven aan de e-mail marketingactiviteiten. De software is gebruiksvriendelijkheid en kent een goede prijs-kwaliteitverhouding en een uitstekende klantenservice/support-afdeling.
En omdat klanten e-mail als relevant communicatiekanaal ervaren wordt het kanaal ook stevig en op meerdere manieren ingezet:
Dit alles om klanten vaker te laten terug komen en hen optimaal te laten profiteren van het AMI Card spaarsysteem. Daarnaast is merkentrouw en klantenbinding belangrijk voor AMI Kappers. Relevante (e-mail)content moet hier – naast het glossy AMI Magazine en de inzet van social media – aan bijdragen.
Van de vier geautomatiseerde campagnemails die AMI Kappers inzet is de verjaardagsmailing het succesvolst. Simpel, maar effectief. Op basis van de geboortedatum van de klant in de database van AMI Kappers wordt een week voordat de klant jarig is een trigger verzonden naar Spotler. Vanuit Spotler wordt er volgens een felicitatiemail verzonden met de uitnodiging om nog voor je verjaardag één van de AMI salons te bezoeken om er op je verjaardag tiptop uit te zien. Als extra incentive ontvangt de klant hiervoor € 5 korting. En uiteraard wordt in de communicatie onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen.
Uiteindelijk gaan 30 van de 100 bijna jarige in op dit aanbod. Een mooie conversie voor een relatief makkelijk te realiseren campagne!
Binnen AMI Kappers worden 4 AMI persona’s onderscheiden in de marketing-communicatie. Deze persona’s hebben op dit moment nog geen plek in Spotler, maar hier wordt naartoe gewerkt. Segmentatie vindt plaats op dit moment alleen nog op geslacht. Dit moeten meer en meer Persona gericht e‑mailflows worden ten behoeve van meer klantbinding en een hogere retentie. Daarnaast wil AMI Kappers meer body geven aan zijn loyaliteitsprogramma en ook intern meer via e‑mail c.q. Spotler gaan communiceren.