Mitros is met ruim 28.000 woningen de grootste woningcorporatie in Utrecht en Nieuwegein. 1 op de 5 mensen in Utrecht en Nieuwegein woont in een huis van Mitros. De focus ligt voornamelijk op het verhuren van sociale huurwoningen, zodat ook mensen met een laag inkomen fijn en betaalbaar kunnen wonen. Mitros heeft dan ook geen “klanten”, maar huurders.
Mitros is de laatste tijd intensief aan de slag met het digitaliseren en automatiseren van processen en dienstverlening. Dit om aanvragen sneller te laten verlopen en om het aan de voorkant makkelijker te maken voor de huurder om een aanvraag in te dienen. Onderdeel van de digitalisering is het digitaal informeren van huurders over ontwikkelingen en nieuwe digitale diensten. Daar past een e‑mailmarketing strategie bij, want met de permissie van de huurder kom je direct in de inbox vanwaar de digitale dienstverlening kan beginnen voor de huurder.
Eén van die digitaliseringsprojecten is geweest om reparatieverzoeken online te laten verlopen. Een relatief veel voorkomend verzoek en proces dat efficiënter kan en veel tijdsbesparing oplevert als dat digitaal zonder tussenkomst van Mitros medewerkers kan.
Doel van de campagne was om 40% van alle verzoeken digitaal te laten verlopen (dat was op dat moment 26%). Momenteel doorloopt ongeveer 38% van de reparatie verzoeken het online proces en hebben inmiddels 37% van de huurders van Mitros als gevolg van de e‑mailcampagne een Mitros-account aangemaakt dat nodig is om digitale diensten af te nemen. De eerste horde naar digitalisering is dus met verve genomen.
In de nabije toekomst zullen nog meer diensten worden gedigitaliseerd. Uiteraard spelen Spotler en e‑mail marketing daar ook weer een rol in. Verder sturen we verschillende nieuwsbrieven uit, zodat huurders en andere stakeholders op de hoogte blijven van wat er speelt in huurdersland, maar ook bij Mitros zelf.