E-mail marketing is nog altijd één van de doeltreffendste manieren om de klant te bereiken én in actie te laten komen. Dat vinden ze ook bij Ziengs Schoenen. Ziengs heeft naast 77 fysieke winkels en een webshop ook de merken Ecco, Tamaris en Topmerk Schoenen onder haar hoede.
De belangrijkste reden van Ziengs om met Spotler samen te werken is het verkopen van meer schoenen. Irene Fransen is marketeer bij Ziengs en voegt toe: “Het draait tegenwoordig om steeds verfijndere profielverrijking. Door te meten waar de klant op klikt, is hij of zij steeds beter te benaderen met relevante content.”
Het e-mail systeem van Spotler is gebruikersvriendelijk en het is eenvoudig om lijsten aan te maken, selecties aan te brengen en om bijvoorbeeld banners met maten toe te voegen. Op den duur komt daar een ‘automation’-slag overheen, zegt Fransen.
Binnen de nieuwsbrieven klikken klanten op merken, waardoor hun profielen automatisch worden bijgewerkt. Vervolgens ontvangen zij mailings met steeds interessantere, aangepaste relevante content. Maar hoe verras je die klant vervolgens met iets nieuws? ‘Naast de persoonsgebonden mailings blijven we ook onze reguliere nieuwsbrief versturen. We zien dat dit nog steeds heel effectieve mailings zijn die ons commercieel gezien veel opleveren.’
Drie daarvan kun je echte succesnummers noemen. ‘Allereerst is er de gebruikelijke kortingscode na de aanmelding. Die is het meest effectief, want het is een eerste kennismaking. Je bent nog top of mind bij de klant.
Dan is er de zogeheten abandoned cart-mailing. Iemand heeft een artikel in zijn mandje gedropt, maar heeft het aankoopproces niet voltooid. Die krijgt alsnog een reminder per mail, iets dat we straks met Spotler verder gaan verfijnen zodat we ook hier beter kunnen meten.’
Als derde noemt Fransen de verjaardagsmailing. ‘Iedereen ontvangt een presentje, met na een week een herinnering. Dit werkt ook heel effectief, met een openingsratio van 45%. Met name de verjaardagswens voor de kinderen gaat erg goed: ‘Daar is de openingsratio zelfs 73%. Logisch, want een ouder heeft zelf de moeite genomen om alle verjaardagen aan ons door te geven.’
‘We zijn al een eind op weg als het gaat om relevantie, personalisatie en segmentatie’, besluit Fransen, ‘maar er liggen nog genoeg uitdagingen. Eén ding is zeker: Marketing Automation staat bovenaan ons lijstje!’