Een blik achter de schermen bij de ontwikkeling van onze template editor

Bij het ontwikkelen van onze software hanteren we een duidelijke productfilosofie: geef gebruikers voldoende vrijheid om zelf aan de slag te gaan in Spotler, maar ontzorg ze zodra het – technisch – lastig wordt. Ook bij de ontwikkeling van de template editor hebben wij deze zienswijze gehanteerd. Onze gebruikers mogen zelf hun e-mailtemplate maken, maar wel binnen een aantal duidelijke grenzen. Hieronder lees je hoe wij deze grenzen hebben bepaald en waarom onze nieuwe template editor gebruiksvriendelijk is.

Wat verstaat Spotler onder een e-mailtemplate?

Maar first things first: hoe definieer je een e-mailtemplate? Niet elke E-mail Service Provider (ESP), de officiële naam voor organisaties die e-mail marketingsoftware op de markt brengen, hanteert dezelfde definitie. Voor Spotler geldt het volgende:

  • E-mailtemplates, maar ook webtemplates of elk ander template, zorgen voor een consistente en uniforme uitstraling.
  • Templates zijn altijd een combinatie van vorm en lay-out.
  • Templates bevatten géén communicatieve boodschap.
  • Een template is niet alleen een raster met een header en een footer, maar bevat ook alle mogelijke contentblokken die je zou kunnen gebruiken.
  • Een template kan in de software op één centrale plek beheerd worden.

Hieronder zie je een voorbeeld van ons eigen e-mailtemplate. Links zie je het template met twee contentblokken, een header en een footer en rechts het bericht met de communicatieve boodschap:

Onze eigen ervaring als e-mailexperts

Als wij een bericht opstellen dan kiezen wij eerst het template waarin wij dit bericht willen maken. Niet elke communicatieve boodschap past in hetzelfde jasje, maar we willen wel graag dat het template klaarstaat als we het bericht gaan opstellen. Het is zoals hierboven staat, onze mock-up: een model dat we met tekst en afbeeldingen aankleden.

Bij veel ESP’s vindt het inrichten van een template op dezelfde plek plaats als het invoegen van de teksten en de afbeeldingen. Bij Spotler vinden we het veel handiger om die twee zaken van elkaar te scheiden. Het is onze rule of thumb om bij de ontwikkeling van onze software uit te gaan van die zaken die we zelf handig vinden.

“In Spotler zien we het creëren van templates niet als een repetitieve bezigheid en is daarom gescheiden van het opstellen van een bericht of pagina. Zo kun je je als marketeer beter focussen op de communicatieve boodschap en hoef je je geen zorgen te maken over het resultaat qua vorm en techniek.”

– Arthur ten Have, Commercieel Product Manager

Bij de ontwikkeling van de template editor hebben we de werkwijze die we zelf prettig vinden, aangehouden. Zo maak je in de template editor één of meerdere templates, maar je berichten stel je er niet op. Dat doe je op een andere plek in de software.

Deze werkwijze past niet alleen bij onze eigen ervaringen als e-mailexperts, maar is ook bijzonder gebruiksvriendelijk. Je zorgt er immers voor dat je templates overzichtelijk op één afzonderlijke plek in de software worden opgeslagen. Zo kunnen wij de interface van Spotler voor onze gebruikers overzichtelijk houden. Ben je met je template bezig, dan kun je je daarop concentreren en ben je een bericht aan het opstellen dan kun je je volledig concentreren op de communicatieve boodschap.

Het scheiden van verschillende handelingen maakt in onze visie e-mail marketing makkelijker en overzichtelijker.

Rekening houdend met meerdere toepassingen

Daarnaast vinden wij dat een template niet alleen een vorm en lay-out is, maar dat een vooraf gedefinieerde huisstijl er ook onderdeel van is. In het voorbeeld van ons eigen e-mailtemplate zie je heel duidelijk dat ons logo, onze huisstijlkleuren en onze belangrijkste bedrijfsgegevens al zijn toegevoegd. Ook daar hoef je je dus geen zorgen meer over te maken als je een bericht opstelt:

Als je in Spotler een mailing opstelt in je eigen gemaakte template, dan ben je in ieder geval op drie verschillende plekken in onze software geweest: op een aparte plek waar je je huisstijl definieert, in de template editor waar je je templates maakt en in de berichteneditor voor het toevoegen van je communicatieve boodschap.

Is dit gebruiksvriendelijk? Zeker! Als je je huisstijl separaat vastlegt, dan kunnen wij deze informatie gebruiken om volledig automatisch een template klaar te zetten voor je landingspagina’s. Dat scheelt veel werk. Daarnaast zijn alle e-mailtemplates automatisch voorzien van links naar afmeld- en profielwijzigingspagina’s die op zich zelf ook automatisch voor je worden gecreëerd in dezelfde huisstijl. Ook dat scheelt jou als gebruiker echt veel tijd en is in onze visie gebruiksvriendelijk.

En zoals gezegd: als je het maken van het template loskoppelt van het maken van het bericht, dan hoef je bij het schrijven van je bericht niet druk te maken over lettertypes, marges, regelafstanden en tekst- en afbeeldingsposities. Ook dat vinden wij gebruiksvriendelijk.

Bloktemplates vooraf gedefinieerd in Spotler

Verder vinden wij een template pas een template als ook alle gangbare contentblokken vooraf zijn gedefinieerd. Dat zijn immers de onderdelen waar marges, regelafstanden, buttons en dergelijke een belangrijke rol spelen. Niet dat je alle contentblokken altijd allemaal moet gebruiken, maar het is zeker prettig als je er een keuze uit kunt maken bij het opstellen van je bericht.

Zo hebben wij in ons eigen template vele vooraf opgestelde contentblokken al klaar staan. Hieronder zie je ons e-mailtemplate met een aantal van deze vooraf gedefinieerde contentblokken:

En als je alleen al goed kijkt naar deze voorbeeld-contentblokken, dan valt onmiddellijk de consistentie op in lettertype, uitlijning, regelafstand en het gebruik van witruimte. Je moet echt een goede designer zijn met een grote HTML-kennis om dat allemaal zelf voor elkaar te krijgen.

En je wilt natuurlijk dat je template goed getoond wordt op verschillende schermgroottes en dat een Gmail-lezer net zo’n positieve ervaring krijgt als een Outlook-lezer. Ook dit is geen eenvoudige klus. Hier wilden wij onze gebruikers niet mee lastig vallen. Alle templates in Spotler zijn standaard responsive.

Maximale garantie op technische perfectie

Bij de ontwikkeling van onze template editor was uiteraard het uitgangspunt dat onze gebruikers zelf in staat moeten zijn om een template te maken dat past bij hun huisstijl, maar wij zijn er niet van uitgegaan dat ze HTML-specialisten zijn.

Bij Spotler vinden we dat onze gebruikers altijd moeten mailen met een mooi en technisch perfect template. Een template dat overal goed getoond wordt en geen afbreuk doet aan de communicatieve boodschap. Spotler garandeert met zijn template editor dat gebruikers­handelingen binnen de editor geen afbreuk doen aan de technische kwaliteit van het template. Je hoeft bij ons geen HTML-kennis te hebben om zelf een mooi template te maken en je hoeft ook niet bang te zijn dat je met je handelingen de technische kwaliteit van je template onderuit haalt.

Inrichting en vormgeving

Maar wat als je een button wel op een andere plek wil? Kun je dat dan niet aanpassen? Zeker wel. Spotler zorgt ervoor dat er een groot aantal standaard templates klaarstaan die elk uit zo’n 24 contentblokken zijn opgebouwd. De kans is groot dat wij met de meest gewenste alternatieven rekening hebben gehouden. En mocht je toch net iets anders willen, dan kunnen wij dat altijd toevoegen aan je template.

En weet je wat nou zo mooi is? Omdat je in Spotler eerst je huisstijl hebt toegevoegd, zie je in de template editor direct hoe alle varianten in jouw kleuren eruitzien. Zo wordt het maken van je eigen template in Spotler een leuke én gebruiksvriendelijke ervaring.

Benieuwd naar onze template editor?

Ook aan de slag met je eigen template? Lees meer over de template editor en het blog ‘Stel jezelf deze 3 vragen tijdens het ontwikkelen van een e-mailtemplate‘. Heb je specifieke vragen over onze editor? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met ons verkoopadviesteam op +31 (0)88 ‑ 103 09 00 of mail ze via sales@spotler.nl. Je kunt ook zelf een online demo inplannen of lees meer over onze software.