Je hebt besloten om e-mail marketing (automation) in te zetten voor je organisatie. Of je hebt besloten om jouw e-mail marketing (automation) anders te gaan aanpakken. Dus je gaat op zoek naar de oplossing die je het beste kan ondersteunen. Wat is de beste keuze voor e-mail marketing software? Er zijn namelijk zoveel pakketten waar je uit kunt kiezen. En allemaal claimen ze de beste te zijn. Waar moet je nu echt op letten voordat je een (nieuwe) e-mail marketingoplossing aanschaft?

White paper: Hoe kies je de juiste software voor je e‑mail marketing

De tips in dit blog worden uitgebreid behandeld in ons white paper ‘Hoe kies je de juiste ESP voor jouw e-mail marketing (automation)? Wil je nog meer praktische informatie hoe je de beste keuze maakt voor jouw e-mail marketingactiviteiten download dan dit white paper.

1. Bepaal je doel en behoeften

De eerste stap die je neemt is een plan maken. Een plan waarin je vastlegt wat je huidige behoeften zijn en je toekomstige. En uiteraard bepaal je wat je wil bereiken als een keuze voor e-mail marketing software maakt. Pas wel op dat je niet in de aloude ‘feature-valkuil’ trapt. Daarmee bedoelen we dat meer functies niet per se beter zijn. Het is goed als de e-mail marketing software van je keuze ruimte biedt om te groeien, maar onze ervaring is dat gechargeerd gezegd 80 procent van de gebruikers slechts 20 procent van de software echt intensief gebruikt.

2. Techniek of gebruiksgemak?

Doelen, behoeften en plannen duidelijk? Dan is er nog een vraag die je jezelf moet afstellen: ga ik voor een technische oplossing of een oplossing die me veel gebruiksgemak gaat opleveren? Heb je voldoende HTML-kennis? Kun je goed met Photoshop overweg voor template designs? Heb je verstand van (ingewikkelde) databasestructuren? Dan kan een softwarepakket met veel technische vrijheden prima uitkomst bieden. Heb je geen technische kennis in huis of ben je zelf niet technisch onderlegd, dan kun je beter voor e-mail marketing software kiezen waarbij je snel en eenvoudig de software onder de knie hebt. Je wilt geen week bezig zijn om de software te leren voordat je het kan inzetten. En wat je ook niet wilt, is dat je een week nodig hebt, voordat je eindelijk een nieuwsbrief of campagne eruit hebt.

3. Zorg dat de basics op orde zijn

Voor welke softwareleverancier je ook gaat. De basics moeten op orde zijn. Je wil niet met een partij (samen) werken waar je je druk moet maken of alles wel goed gaat en of je e-mails wel aankomen. Toch? Dus wellicht ten overvloede, maar check bij de keuze voor e-mail marketing software altijd even de volgende zaken:

  1. Worden bounces en afmeldingen goed verwerkt?
  2. Worden de juiste statistieken en rapportages getoond?
  3. Worden e-mails zowel op desktop als mobiel goed getoond?
  4. Worden e-mails goed afgeleverd op alle devices en e-mailclients?

4. Stel een feature-wensenlijst op

Je hebt je plan en doelen voor e-mail marketing automation op orde. Je hebt bepaald of je voor een technische oplossing of gebruiksvriendelijke software gaat. En je hebt onderzoek gedaan welke leveranciers van e-mail marketing software aan de basics voldoen om op een professionele manier e-mail marketing te kunnen doen. De volgende stap is om op basis van je beoogde doelen en je plan (voor de toekomst) je wensenlijst op te stellen voor de functionaliteiten die je nodig hebt. Houd ook rekening met je toekomstige wensen en eisen. En let op dat e-mail marketing software kiezen die talloze functionaliteiten bevat die je nooit wilt gebruiken, ook niet handig is.

5. Koppelen met je CRM of webshop?

Tegenwoordig werken veel organisaties volgens een best of breed model. Best Of Breed (BOB) software is software die zich richt op een specifieke functie. E-mail marketing (automation) software is zo’n specifieke functie. Kies je voor e-mail marketing software boven bv. een all-in-one marketing automation pakket, dan is de kans groot dat je ook behoefte heb aan integraties met andere specifieke (bedrijfs)software zoals CRM-systemen en voor webshops e-commerce platforms. Houd in dat geval ook rekening met die integratiemogelijkheden die worden geboden.

6. Budget: de juiste prijs-kwaliteit verhouding

Tot slot is het zaak om je budget te bepalen. Wat kun en wil je uitgeven aan de e-mail marketing software van je keuze? Vergelijk de prijzen en houd daarbij de functionaliteiten en andere eerder genoemde punten in gedachten. Daarom is wel verstandig om aan je  e-mailmarketingplan van punt 1 een vergelijkingsoverzicht toe te voegen om functies, dienstverlening en een kostenoverzicht in kaart te brengen. De kosten kunnen per e-mail marketing pakket kunnen namelijk erg uit elkaar liggen, afhankelijk van jouw eisen en wensen.

Mailchimp of Spotler?

Veel marketeers zijn bekend met de software van Mailchimp. Ze hebben zich de software eigen gemaakt en kunnen er mee uit de voeten. Toch spreken we veel marketeers die om verschillende redenen na verloop van tijd de afweging maken of ze met Mailchimp verder moeten gaan of de stap naar Spotler moeten maken. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen spelen veel factoren een rol en dat is niet anders als je voor de keuze tussen Mailchimp of Spotler staat. Om de keuze wellicht wat makkelijker te maken, hebben we een vergelijkingspagina Spotler vs. Mailchimp opgesteld, waarin we op veel gestelde vragen en opmerkingen een antwoord geven. Neem de tijd om dit door te nemen als je een keuze hierin wil of moet maken. En heb je vragen? Bel ons gerust!