Case: Transactionele e-mail toevoegen aan de marketingmix van Zusss

Hoe Zusss een consistente look en feel creëert op alle kanalen, transactionele e-mail commercieel inzet en de resultaten centraal analyseert.

header large

Potentie van transactionele e-mail

Hoewel transactionele e-mail zelden wordt meegenomen in de Customer Journey, zijn er toch eindeloze mogelijkheden om dit wel te doen. Lifestyle en fashion-merk Zusss is op een missie om al die potentie van transactionele e-mail te benutten. Met een grote online collectie én met 400 offline verkooppunten in Nederland en België heeft Zusss een flink klantenbestand. Om met al deze klanten goede relaties op te bouwen en gepersonaliseerde content te kunnen bieden, zet Zusss Flowmailer in.

De uitdaging van Zusss

Hoe groter je klantenbestand wordt, hoe meer verschillende soorten contacten je tegenkomt. Om elke klant een op maat gemaakte klantbeleving te geven gedurende de customer journey is er data nodig die je maximaal moet benutten. Door Flowmailer te gebruiken in combinatie met e-mail automation software Mail+ en het Customer Data Platform Datatrics, is Zusss onderweg om alle potentie uit de inbox te kunnen halen.

De merkidentiteit door de gehele Customer Journey benadrukken

Het creëren van een consistente look & feel is een van de marketingdoelstellingen voor Zusss. Die identiteit kenmerkt zich als ‘basic met een eigenwijze touch’. Het versturen van standaard transactionele e-mails die de webshop verzorgd past natuurlijk niet bij deze merkidentiteit. Om de e-mails dat eigenwijze tintje te geven, gebruikt Zusss de gecombineerde power van Mail+ & Flowmailer.

Best-of-breed marketing en transactionele e-mail toolkit

In plaats van het gebruiken van een alles-in-een oplossing, erkent Zusss de waarde van best-of-breed software voor zijn e-mailcommunicatie. In deze strategie focust Zusss zich met Mail+ zich op het verzenden van nieuwsbrieven en promotiecampagnes – en wordt Flowmailer ingezet om getriggerde (transactionele) e-mails uit o.a. de webshop af te leveren in de inbox van de klant. De best-of-breed combinatie heeft voor Zusss nog meer voordelen:

  • Naadloze integratie tussen webshop, CDP en e-mail marketing software.
  • Ondersteuning door experts in het vakgebied van zowel e-mail marketing als e-mail deliverability.
  • De e-mail templates die in Mail+ staan, worden overgenomen in Flowmailer.

Dark mode templates

Met het stijgende gebruik van dark mode templates wil ook Zusss up-to-date blijven en relevant blijven bij zijn ontvangers. Om geen waardevolle conversies te verliezen bij klanten met dark mode, moest Zusss zijn ‘oude’ templates laten redesignen naar dark mode proof e-mails.

Gedragsgebaseerde content

Naast dat Zusss zijn merkidentiteit in de transactionele e-mails wil hebben, wil Zusss ook experimenteren met de eindeloze mogelijkheden die transactionele e-mail te bieden heeft. Bij Zusss weten ze dat alle klanten verschillende interesses hebben, dus iedere klant dient ook relevante informatie voorgeschoteld te krijgen.

Deze informatie gaat verder dan gewoon vertellen wat klanten besteld hebben, want dat weet de klant zelf ook wel. Waar het om gaat is wat ze verder kunnen verwachten. Als voorbeeld nemen we een dynamisch blok in de e-mails van Zusss, zie de afbeelding rechts. Dit blok wordt alleen getoond als er met PayPal betaald is en laat het retourbeleid zien van deze specifieke betaalmethode.

De mogelijkheid om klanten te informeren over hun persoonlijke aankoopproces gaat verder dan vertellen wat er gebeurd is. Zo kun je bijvoorbeeld ook een suggestie doen voor een volgende aankoop.

Vertonen van de beste volgende aankopen

Zusss maakt gebruik van een Customer Data Platform (CDP) – bekend van de ‘anderen keken ook naar’ aanbevelingen in webshops. Door een CDP aan Flowmailer te hangen, kan Flowmailer relevante data omzetten in aanbevelingen voor de volgende aankoop. Heb je een stralende zomer outfit besteld? Maak hem compleet met deze bijpassende oorbellen!

Een CDP verbindt alle persoonlijke informatie met slimme technologie om te kunnen voorspellen wat goed en mooi staat bij de items waar je naar kijkt, maar ook met de items die je al gekocht hebt. Exact dit maakt de connectie tussen het CDP en Flowmailer zo ideaal voor Zusss. Nu heeft Zusss de mogelijkheid om producten van hoge relevantie te promoten bij de contacten die ze kennen en die verbonden zijn met het merk. Hiernaast een voorbeeldje in hun orderbevestigingen.

Image

"Het maakt mij als e-mail marketeer enorm blij om de mogelijkheden die marketing biedt te kunnen combineren met transactionele e-mail."

Natasja de Jonge E-mail Marketeer

Op de planning: een nog diepere integratie tussen de marketingoplossingen

Zusss is nog niet klaar met het benutten van marketingkansen. De plannen zijn duidelijk: de marketingoplossingen moeten op een nog nauwere manier kunnen samenwerken. Meer platformen (zoals de ERP van Zusss) moeten verbonden worden aan Flowmailer. Daarnaast gaat Flowmailer een significantere rol spelen in de marketing van Zusss.

Voeg ook je transactionele e-mail toe aan de marketingmix

De marketingpotentie van transactionele e-mail is enorm. Door Flowmailer toe te voegen aan de marketing, heeft Zusss een groot verschil gemaakt in de e-mailcommunicatie. De merkidentiteit is zichtbaar in de gehele customer journey, klantdata wordt gebruikt voor hyperpersonalisatie, en samen met een CDP verkoopt Zusss zelfs meer artikelen – allemaal binnen de transactionele e-mails die eerst zo ‘saai’ waren.

Zelf ook méér uit je transactionele e-mails halen?

Spotler demo
Go to top
Direct Contact