In de bittere strijd om aandacht in de inbox zijn symbolen in de onderwerpregel een slim wapen. E-mail is een effectief kanaal om jouw product of boodschap aan de man te brengen. Omdat steeds meer organisaties dit beseffen, wordt het drukker in de inbox van jouw ontvanger. Hoe blijf je opvallen? Maak eens gebruik van een symbool in je onderwerpregel.

Spotler Symbolen

Dankzij symbolen valt het oog van jouw ontvanger sneller op jouw e-mail:

❄️🎄 Stuur een dierbare een gratis kaartje met de AFAS Warme WinterWens

📕 Het meeste weet ik nu wel

🧽 alles voor de voorjaarsschoonmaak

🏆 Feline, Jouw week in cijfers

Mara, ❤️ Happy Valentine’s day

☕ Koffie voor alle toestellen: tot 45% goedkoper

Wat is een symbool?

Een e-mail is net als een website opgemaakt in html. De onderwerpregel van een e-mail is dat niet. Je kunt daarom geen html gebruiken op die plek. Waar je wel gebruik van kan maken zijn Unicode symbolen, gecodeerd met ASCII of UTF-8. Verdere technische details zal ik je besparen. Belangrijkste om te onthouden: symbolen die in de Unicode-taal geschreven zijn, kan je gebruiken in de onderwerpregel.

Welke symbolen kun je gebruiken?

Een alomvattende lijst met te gebruiken symbolen bestaat niet. Omdat er letterlijk honderdduizenden Unicode karakters zijn, zijn er ook honderdduizenden mogelijke symbolen die je kunt gebruiken.

Voor marketingdoeleinden zijn er wel een aantal sites die een goed overzicht geven van de mogelijkheden. Bekijk deze eens: unicode-table, fy symbolsemailstuff of emojipedia. Voor specifiekere symbolen, zoals valuta of Arabische tekens, bekijk dit overzicht eens: unicode.org.

Het vervolgens toepassen van het symbool is kinderspel. Je knipt het gewenste symbool van de site, en plakt ‘m in je onderwerpregel.

Met onze e-mail marketingsoftware is het helemaal een fluitje van een cent. Er is namelijk een emoji-toets toegevoegd in Spotler, waarmee je direct kunt kiezen uit verschillende emoji’s om in je onderwerpregel te plaatsen.

Ook leuk: met een beetje creativiteit maak je de leukste combinaties. Deze set symbolen ☀|||||||☀ is bijvoorbeeld gebruikt in een e-mail campagne voor automerk Jeep en stelt twee koplampen met een grille voor.

Waar moet je op letten?

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: goed testen is de één van de belangrijkste onderdelen van goede e-mailmarketing. Zo ook bij symbolen. Het verschilt per e-mail client hoe én of je symbolen worden weergegeven.

Veel e-mail clients hebben hun eigen variant van een symbool. Bijvoorbeeld 👑:

Zo zie jij het in Spotler

Zo ziet jouw ontvanger in Outlook het

Symbolen onderwerpregel koningsdag outlook

En zo zien jouw iPhone gebruikers het

Handig: de site van unicode-table toont per symbool de weergave van veelgebruikte programma’s.

Let op: als de ontvangende e-mail client het symbooltje niet herkent, wordt het omgezet in een vierkantje ☐ en dat wil je niet. Test daarom altijd jouw symbool in de e-mail clients die jouw ontvangers het meeste gebruiken.

Verbetert het je open en doorklik ratio?

Grote kans dat je mail opvalt op het moment dat je een symbool in je onderwerpregel gebruikt. Maar de hamvraag is: verbetert het ook je open ratio? En nog belangrijker: je conversie? Graag zou ik je duidelijkheid geven, maar dit is toch echt afhankelijk van diverse factoren.

Hierbij geldt dat het symbooltje, net als je content, wel relevant moet zijn. Een vliegtuigje in een e-mail van een tuincentrum voegt weinig toe, maar een kerstboompje zou juist daar wel op zijn plaats kunnen zijn.

Of het voor jou werkt, zal je echt moeten testen 📊. Ook als je een B2B organisatie bent is het testen met een symbool de moeite waard. Ik hoor graag of het je succes brengt!

White paper: Hoe maak je geweldige onderwerpregels?

Benieuwd hoe je je onderwerpregels geweldig maakt? In dit white paper vind je een verzameling van 40 (!) leuke inspirerende voorbeelden. Daarnaast geven we do’s & don’ts van onderwerpregels en leggen we je uit hoe je deze het beste kunt testen.