Op 7 maart 2024 lanceerde Spotler NL de Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2024. De benchmark is samengesteld uit data van Spotler Mail+ en Spotler Webpower. Voor deze benchmark zijn 1,2 miljoen campagnes van 6.497 bedrijven geanalyseerd. In totaal zijn 20,5 miljard mails opgenomen in de benchmark. De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2024 geeft een betrouwbaar beeld van de Nederlandse e-mailactiviteiten in 2023. En ook in dit jaar helpen wij marketeers met een begeleidend rapport waarin wij 11 learnings uitwerken waar je direct mee aan de slag kunt.

Datarijkdom van de benchmark is enorm

De Nederlandse E-mail Marketing Benchmark 2024 presenteert in 6 verschillende tabbladen de belangrijkste informatie over onze gezamenlijke e-mailactiviteiten. Je krijgt informatie over de opens, kliks, het verzendmoment en de aflevering. In totaal worden de gegevens gepresenteerd van 24 verschillende branches. Verder kun je in elk tabblad een selectie maken op B2B, B2C, campagneomvang en op frequentie.

Maar dat is nog niet alles. Alle cijfers van 2023 kun je in een historisch perspectief plaatsen. De benchmark presenteert trendlijnen die teruggaan tot 2015. Als laatste: ook in de verschillende grafieken kun je op onderdelen klikken om ze nader te bekijken.

Elke marketeer zou dit naslagwerk moeten raadplegen: de datarijkdom is enorm!

Top 5 conclusies

De vijf belangrijkste conclusies luiden als volgt:

  1. Vooral de afname van de CTR in de B2C vraagt om gerichte acties van marketeers
  2. De e-mailcijfers van 2022 en 2023 laten in sommige branches grote schommelingen zien
  3. Verzendvoorkeuren van grote campagnes zijn gewijzigd
  4. De toename van het aantal soft bounces vraagt om extra aandacht
  5. Voor het eerst zien we het effect van de coronajaren terug in de e-mailcijfers

Als je meer achtergrondinformatie wenst bij deze conclusies, dan kun je prima terecht bij twee inhoudelijke artikelen op Frankwatching en Marketingfacts.

Over de benchmark

De belangrijkste uitkomsten uit de e-mailcijfers heeft Spotler vertaald in 11 learnings. Om er drie te noemen: krijg weer oog voor de aflevering van je campagnes, ga je verzendmomenten na en vergelijk ze met je branchegenoten en weet in welke maand je opens en kliks het beste scoren. Deze en nog veel meer aanwijzingen krijg je in ons begeleidende rapport bij de benchmark. Via dit rapport krijg je toegang tot alle cijfers van de benchmark.  

Download de learnings en bekijk de benchmark 2024

Benieuwd naar de resultaten? In dit document presenteren we de leukste en belangrijkste cijfers en learnings uit de benchmark 2024.

In een online omgeving via dit document kun je de complete benchmark bekijken en je eigen cijfers vergelijken met andere organisaties uit je branche.