Als marketeer weet je dat e-mail een effectief kanaal is om je doelgroep te bereiken en te activeren. Met een CDP zorg je ervoor dat je e-mails relevanter en persoonlijker worden. In deze blog laten we zien hoe dit werkt en wat je met de combinatie e-mail & CDP qua e-mail marketing kunt doen.

Een Customer Data Platform (CDP) kan je helpen met effectievere e-mail marketing. Een CDP is een centraal systeem waarin je alle klantdata uit verschillende bronnen kunt verzamelen en beheren. Integratie van je e-mail marketing met een gegevensbron als een CDP, stelt je in staat meer gepersonaliseerde e-mails op te stellen. Door relevantere content op basis van data vanuit een CDP te presenteren, kun je met e-mail effectiever klanten activeren.

Gebruikmaken van de kracht van hyperpersonalisatie

Met een CDP de relevantie voor jouw klanten (aanmerkelijk) verhogen, haakt in op een actuele trend marketingland. Namelijk dat wat je als organisatie aan je klant laat zien, zo persoonlijk mogelijk maakt. ‘Hyperpersonalisatie’ is het proces van het creëren van een persoonlijke ervaring voor elke klant, op basis van individuele behoeften en voorkeuren. Deze data worden vergaard en geactualiseerd in een CDP.

Hyperpersonalisatie kan een enorme impact hebben op de effectiviteit van je e-mail marketing. Het kan je open- en klikpercentages verhogen, je conversieratio’s verbeteren en je klantloyaliteit vergroten. Dat klinkt goed, maar wat betekent dit in de praktijk?

Aan de hand van onderstaande voorbeelden bespreken we de toegevoegde waarde van een CDP voor e-mail marketing en hoe hierin hyperpersonalisatie wordt toegepast.

Voorbeeld 1: Personalisatie in een commerciële mailing op basis van eerder bekeken en gekochte producten

Als je actief bent binnen e-commerce en via een webwinkel producten verkoopt, dan kunnen de interacties van je klanten met de shop worden bijgehouden via een CDP. De gedragingen van je klanten worden opgeslagen in het CDP. Ook welke producten bekeken en besteld worden. Vanuit het CDP kun je website-aanpassingen doen om op jouw pagina’s personalisaties toe te passen.

Maar ook e-mail kan hiervan profiteren. Mocht je bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief naar je klanten uitsturen, dan kun je een sectie in de e-mail vullen met specifiek voor de klant aanbevolen producten. Dus zijn onlangs sportsokken en thermokleding door de klant bekeken, dan kun je bijvoorbeeld 4 gerelateerde items uit je shop in je mail op een rij tonen. (Wellicht levert dit extra omzet op, aangezien dit producten met een verwacht hoger conversieratio zijn dan willekeurige items uit je winkel!)

Voor onze klant Neleman worden per doelgroep en per campagne de juiste aanbevelingen getoond. Voor de belangrijkste klantgroepen zijn aparte flows ingericht. Hierbij wordt bij nieuwe klanten bijvoorbeeld aangestuurd op een tweede (en derde) aankoop. Klanten die dreigen verloren te gaan worden verleid tot heractivatie met mooie aanbiedingen en kortdurende campagnes. Lees meer in onze klantcase Neleman Wijnen.

Voorbeeld van een mail die aansluit op de inactieve klant.

Voorbeeld 2: Interactie zoeken met de meest betrokken doelgroep

Non-profit organisaties zijn vaak afhankelijk van vrijwilligers. Stel, je bent actief voor een dergelijke organisatie en je hebt op korte termijn enkele mensen nodig, dan kun je een hele grote groep contacten aanschrijven. Maar je kunt ook alleen de interactie zoeken met je meest loyale mensen. Om gericht en enkel degenen aan te schrijven die het meest betrokken zijn bij jouw kanalen (website, social media, e-mail, etc.), kun je gebruikmaken van CDP-data.

In het geval van bovenstaande casus, maak je binnen je CDP een doelgroep van je meest loyale vrijwilligers. Vervolgens gebruik je dit segment in binnen je e-mail marketingplatform. Zo ontvangen alleen degenen jouw mail die deze waarschijnlijk zullen lezen én reageren.

Slim gebruikmaken van de gedragingen van verschillende segmenten kan ook op andere manieren. Zo heeft onze klant Dille & Kamille met behulp van een CDP customer journeys ingericht die, afhankelijk van de fase van de klantreis (waarin klanten zich volgens CDP-data bevinden), bezoekers via een mail verleiden tot een bezoek aan een fysieke winkel of worden gevraagd de retailer via sociale media te volgen. Lees onze klantcase Dille & Kamille.

Voorbeeld 3: Personalisatie in het onderwerp, preview en aanhef van de e-mail

Nog steeds worden de meeste mails in bulk zonder personalisatie uitgestuurd. Alle contacten op de lijst ontvangen exact dezelfde mail. Maar dat hoeft absoluut niet zo te zijn! Naast voorbeeld 1 waarbij je CDP-productdata gebruikt om te mailen, kun je ook CDP-klantdata rechtstreeks in je mails gebruiken.

Door CDP-gevoede teksten in het onderwerp, de voorvertoning (preview) van de mail en de aanhef (Beste [klantnaam]) te gebruiken, maak je de mail eenvoudig een stuk persoonlijker. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is het dynamische veld dat correspondeert met de voornaam van de klant in je mailsoftware te zetten.

Onze klant VVV Texel stuurt maar liefst 50 verschillende typen mails per dag uit gebaseerd op de interactie die bezoekers van texel.net hebben met getoonde activiteiten en aangeklikte accommodaties. De koppeling van de kanalen e-mail en website werkt voor VVV Texel: uit het e-mailkanaal is dankzij de CDP-integratie 10% van de jaarlijkse boekingen afkomstig. Lees onze klantcase VVV Texel.

Een met hulp van een CDP gepersonaliseerde mail van VVV Texel.

Voorbeeld 4: Experimenteer met nieuwe mails op maat

Stagneert of daalt het aantal mensen dat je e-mailnieuwsbrieven opent of daarin links aanklikt? Of merk je de laatste tijd dat het aantal afmeldingen toeneemt? Geen nood: met behulp van een CDP kun je eenvoudig nieuwe segmenten maken uit je totale nieuwsbrief-populatie. Zo kun je experimenteren met meer nieuwsbrieven versturen naar de groep minder vaak kopende klanten of klanten die product X op je website hebben bekeken, een speciale nieuwsbrief sturen over product X.

Ook kun je op basis van historische klantdata speciale mails versturen. Veel Spotify-gebruikers zullen bekend zijn met mails zoals onderstaand voorbeeld:

Spotify maakt handig gebruik van gebruiksdata van het platform om de loyaliteit van klanten te verhogen door hen inzage te geven in historische data.

Voorbeeld 5: Stuur mails tijdens speciale gebeurtenissen (verjaardagen of jubilea)

CDP’s zijn uitermate geschikt om klanten meer dan alleen gepersonaliseerde website-content te tonen. Ook kun je bezoekers per mail herinneren aan een weggeklikt of onvoltooid winkelmandje. Dat is prettig, want door ze per mail aan eerder uitgezochte producten te herinneren, besluiten wellicht alsnog de aankoop te voltooien.

Maar ook op basis van andere gegevens uit een CDP kunnen gepersonaliseerde mails worden uitgestuurd. Denk aan de geboortedatum van de klant of het moment waarop er met jouw organisatie een overeenkomst werd aangegaan. Een persoonlijke aanbieding of exclusieve korting tijdens de verjaardag of een jubilea vormt een uitgelezen kans om je klant op zulke speciale momenten prettig te verrassen.

Dankzij de koppeling met een CDP heeft onze klant Micazu een pre-vakantie campagne ingericht waarmee vakantiegangers alvast in de stemming gebracht worden. Dit gebeurt in de weken voordat de via Micazu.nl geboekte vakantie begint. Tijdens deze reis worden klanten via e-mail verrast met checklists voor regelzaken, inpaklijsten, passende Spotify-playlists en exclusieve winacties. Wil je meer weten over deze campagne? Lees de complete klantcase van Micazu

Eén van de mails die Micazu klanten verstuurt voorafgaand aan de start van de vakantie.

Ga zelf aan de slag met e-mail marketing i.c.m. een CDP

Wil je meer weten over CDP’s en de integratie met bijvoorbeeld Spotler Mail+ om meer te halen uit je e-mail marketing? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met ons verkoopadviesteam op +31 (0)88 – 103 09 00 of mail ze via sales@spotler.nl. Je kunt uiteraard ook vrijblijvende een demo inplannen.