Donderdag 8 juni waren wij aanwezig op Emerce Digital Marketing Live 2023 in het mooie Beurs van Berlage geweest. Als silver sponsor hebben we een mooie presentatie verzorgd over data-driven e-mail automation en een aantal roundtable-sessies over Composable Marketing Stacks gehouden. We hebben uiteraard niet stil gezeten en zelf ook verschillende presentaties gevolgd. Hier zijn de meest opvallende punten die we met je willen delen.

Data verzamelen

Nu we steeds minder third party cookies mogen inzetten en men ook steeds vaker niet meer alle cookies accepteert, moeten we op andere manieren data verzamelen. Want hoe meer je van je doelgroep op persoonsniveau weet, hoe betere mailings je kunt versturen. Maar hoe verzamel je al die data. Heb je geen opt-in? Bedenk een leuke actie en stuur een kaartje met een QR-code zodat de ontvanger zijn of haar gegevens kan achterlaten. Of bedenk een activiteit waarmee je tijdens een spel gegevens verzamelt om de profielen aan te vullen.

Personalisatie

Of het nu gaat om een verlaten winkelwagen, een loyaliteitscampagne of een win-back campagne. Personalisatie is altijd belangrijk om in te zetten. Het zorgt voor herkenning bij de ontvanger. MyJewellery laat in de verlaten winkelwagencampagne niet alleen de artikelen zien die in je winkelwagen liggen, maar toont ook bijpassende artikelen die passen bij jouw stijl. Pathé geeft in zijn loyaliteitscampagne aan hoe vaak je het afgelopen jaar naar de bios bent geweest en welke films je hebt bezocht. Terwijl KLM in zijn win-back campagne je een 3-daagse onlinecursus aanbied om co-piloot te worden en je na het behalen van je diploma een persoonlijke bagagelabel krijgt.

Zorg dat je opvalt

Iedere dag ontvangt men behoorlijk wat mails. Het is dus belangrijk dat je opvalt. Zet een opvallende onderwerpregel in. Ook het versturen van een mail zonder call-to-action is verfrissend. Stuur naar je loyale klanten een mail met bijvoorbeeld een leuke actie zoals Pathé heeft gedaan. In hun mail plaatsen ze al je bioscoopkaartjes van het afgelopen jaar en je kunt dat laten afdrukken op een poster.

Gebruik een Customer Data Platform

Om data te verzamelen en in te zetten is het belangrijk om een goede Customer Data Platform (CDP) te gebruiken. Hiermee kun je first party data verzamelen om klantprofielen te maken en deze via verschillende marketingkanalen inzetten. Zelfs wanneer je werkt voor verschillende bedrijven of in verschillende landen. Maar je kunt hiermee ook je dagelijkse mailings automatiseren waardoor je tijd bespaart, je werkzaamheden vereenvoudigt en het overzichtelijker maakt.

Met deze tips kan je je cross- en up-sell verhogen. Wanneer je data verzamelt en dus weet welke producten of diensten men bekijkt op de site, kun je aanbieden om het product dat bekeken wordt op een mobiel, te mailen naar zijn of haar e-mailadres waardoor ze het later op hun laptop kunnen bekijken en bestellen. Zo combineer je niet alleen het gebruik van verschillende devices, maar ook website en andere marketingkanalen.

Buyer Persona

Achter een bulk van data die elke dag verzameld wordt via verschillende kanalen, is het ook belangrijk om te beseffen dat daar achter een echte persoon zit met gevoelens, verlangens en wensen. Daarom is opstellen van een buyer persona belangrijk. Het helpt je een diepgaand inzicht te krijgen in je doelgroep en hun behoeften, verlangens, gedrag en voorkeuren. Een tip die we hebben gekregen is om het boek “Buyer Personas” van Adele Revella door te nemen. Het boek legt stapsgewijs uit hoe je effectieve buyer personas kan maken om marketingstrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften en motivaties van je doelgroep. Dus, zeker interessant om hier meer aandacht aan te besteden.