Op woensdag 7 juni waren wij op de Emerce E-commerce Live 2023! Een dag bomvol met goede sprekers en presentaties. De wereld van e-commerce beweegt snel en dat werd deze dag ook weer duidelijk. Kon je er niet bij zijn of ben je op zoek hoe je al deze kennis kan toepassen in je marketing strategieën? We nemen jou mee in onze take aways.

Onderscheidt jezelf van de concurrent

Dat de groei in de e-commerce stagneert, is geen geheim. Het simpelweg meeliften op de groeiende e-commerce lijkt dus ook verleden tijd. Je moet je echt gaan onderscheiden van de concurrent om je cijfers hoog te kunnen houden. Maar hoe doe je dat?

Zeker als je een multi-brand e-commercebedrijf bent is het lastig om uniek te zijn. Er zijn immers meer bedrijven die dezelfde producten verkopen. Flinders bedacht hier het ABCDEF-model voor: Assortiment, Beschikbaarheid, Content & inspiratie, Deskundigheid, Ervaring en Fulfilment. Deze pijlers zorgen in combinatie met elkaar voor onderscheidenheid.

We focussen ons natuurlijk op het stukje Content en inspiratie. Met jouw e-mail automation campagnes kun je je namelijk echt onderscheiden. Er werden over de dag verschillende voorbeelden gegeven hoe je dit goed kan doen. Zo kun je een leadgen automation triggeren door een sticky pop-up-melding op de pagina. Deze pop-up-melding blijft aanwezig en daarmee kunnen mensen zich inschrijven tot een leadgen automation. Deze kan natuurlijk op veel verschillende manieren worden ingericht. Maar wel een handige manier om het te kunnen triggeren.

Gebruik een Customer Data Platform

Een campagne zelf kan het best worden ingestoken in combinatie met een Customer Data Platform (CDP). In een CDP verzamel je namelijk relevante informatie over je doelgroep waardoor je ook relevante content kan aanleveren. Je weet namelijk waar de persoon in geïnteresseerd is en in welke klantgroepen ze daardoor vallen. Hiermee kun je dus een automation triggeren die past bij de persoon, in plaats van een algemeen mailtje verzenden.

AI in E-commerce

Een niet te missen onderwerp deze editie was AI. Niet geheel onverwacht maar wel belangrijk. Je kunt AI op veel verschillende manieren toepassen. Zo kwam er in de sessie van valantic een AI-avatar naar voren als volgende stap in de chatbots. Maar ook in e-mail marketing waren er volop ideeën over ChatGPT en AI. Er werd al gesproken over een werkelijke prompt marketeer, dit is een marketeer die ChatGPT aanstuurt om de juiste informatie te generen. Maar over het algemeen gaat het vooral nog om kleinere dingen zoals helpen met het verzinnen van stukjes tekst. Wil je weten hoe je dit goed kan toepassen in e-mail marketing? Download ons white paper over ChatGPT.

Best-of-Breed e-commerce landschap

Natuurlijk is e-mail marketing maar een deel van je e-commerce landschap. Zoals we net al benoemde veranderd er veel in technologie en markt. Om bij te kunnen blijven is een alles-in-een oplossing niet meer schaalbaar. Daarom pleiten we bij Spotler voor Best-of-Breed omgeving. Ook op de Emerce E-commerce Live werd dit meerdere malen aan het licht gebracht. Kies dus voor systemen en platformen die gespecialiseerd zijn in dat stukje software, en laat ze met elkaar praten via een API. Op deze manier kun je en makkelijker wisselen tussen verschillende systemen mocht het nodig zijn en heb je het beste van ieder systeem.

ChatGPT in e-mail­marketing

ChatGPT is een ideale assistent om je te helpen bij het schrijven van onderwerpregels, snippet-teksten, calls-to-action en bij de teksten in je contentblokken.

Maar hoe zet je de chatbot goed in? Dat laten we je graag zien met voorbeelden en handige prompts.

Whitepaper ChatGPT in e-mailmarketing