De zomer is in aantocht en dat betekent vakantie voor veel mensen. Maar als marketeer wil je natuurlijk niet dat je doelgroep jouw boodschap mist terwijl ze genieten van hun welverdiende rust. Daarom is het belangrijk om je marketingstrategie zomer-fit te maken. Hier zijn enkele tips om je te helpen deze zomermaanden optimaal te benutten en je conversies van siësta naar fiesta te brengen.

Tip 1: Zet je e-mail marketing (automation) volop in

Maak gebruik van e-mail marketing om je doelgroep op de hoogte te houden van interessante aanbiedingen, acties of evenementen die ze kunnen bijwonen. Mensen hebben meer vrije tijd tijdens de zomer en zijn vaak op zoek naar leuke activiteiten en uitjes. NS maakt hier goed gebruik van en inspireert zijn abonnees met bijvoorbeeld mooie fietsroutes, leuke eetadresjes of gezellige steden. Dit moedigt aan om een leuke zomerse dag in te plannen met de trein.

E-mail is ook het perfecte kanaal om bijvoorbeeld kortingscodes aan te bieden voor zomerse producten of voor zomerse winacties om de betrokkenheid te vergroten. Een mooi voorbeeld is Gall & Gall. Zij haken in op de temperatuur met het “mooi weer alarm” waarin ze korting geven op de lekkerste zomerdranken.

Tip 2: Start een zomer academy

Vrije dagen tijdens de zomer zijn een mooie gelegenheid voor mensen om nieuwe dingen te leren. Het perfecte moment dus om een zomer academy te creëren waarin je waardevolle cursussen, tips of tutorials aanbiedt. Zo maakt de Bijenkorf gebruik van een e-mailcampagne om zijn doelgroep actief te betrekken bij Masterclasses over zomerse trends.

Tip 3: Zet juist nu Lead Ads in

Veel marketeers verminderen hun advertentie-inspanningen tijdens de zomermaanden, omdat ze denken dat mensen minder geneigd zijn om te kopen. Maar zie dit juist als een voordeel! Doordat je concurrentie minder adverteert, ben jij juist meer zichtbaar voor je doelgroep. Profiteer hiervan en zet advertenties in tijdens de zomer.

Pas je boodschap aan op de zomerse behoeften en interesses van je doelgroep, en bereik ze op het moment dat ze open staan voor nieuwe ideeën en producten. Heb je een seizoensgebonden product of dienst dat niet bij de zomer past? Dit hoef geen enkel probleem te zijn. Kijk maar eens naar Happibox. Zij bieden hun oliebollen alvast in de zomer aan. En zo’n kerstman met oliebollen op het strand is echt een eye-catcher!

Hoe volg je Lead Ads op met e-mail?

Volg je Lead Ads op met e-mail. Zo haal je het maximale uit je campagne. Precies weten hoe je dat kan doen?

Lees ons white paper ‘Hoe volg je Lead Ads op met e-mail’.

Tip 4: Creëer zomerse content

Laat je content schijnen als de zon. Zorg ervoor dat je content aansluit bij de zomerse interesses en activiteiten van je doelgroep. Schrijf bijvoorbeeld blogartikelen over zomerse onderwerpen. Creëer content die mensen inspireert, vermaakt en informeert tijdens hun vakantie. Op deze manier blijf je top-of-mind bij je doelgroep, zelfs als ze niet actief bezig zijn met werk of studie.

Tip 5: Wees actief op social media

Tijdens de zomermaanden brengen veel mensen extra tijd door op social media om op die manier op de hoogte te blijven van vakantieavonturen en om contact te houden met vrienden en familie. Maak gebruik van deze extra aandacht en wees actief op social media. Zo kun je vragen naar de favoriete zomerhits van je volgers en deel je een zonnige zomerse playlist zoals CASA.

Als extra tip. Laat humor niet ontbreken in je posts. Humor is een effectieve manier om de aandacht van mensen te trekken. In een zee van informatie en berichten kan een grappige post ervoor zorgen dat jouw bericht eruit springt en mensen aantrekt om het te bekijken. Tekent deze post van Bol.com niet een glimlach op je gezicht?

Tip 6: Meten is weten

Probeer tijdens de zomer ook eens nieuwe dingen uit en evalueer achteraf hoe deze experimenten zijn verlopen. Vergelijk de resultaten met voorgaande zomers en leer ervan. Misschien ontdek je wel nieuwe marketingtactieken die specifiek werken tijdens de vakantieperiode. Het evalueren van je zomerstrategieën helpt je om volgend jaar nog beter voorbereid te zijn.

Tip 7: Focus alvast op de tweede helft van het jaar

Terwijl de zomer in volle gang is, is dit het perfecte moment om vooruit te kijken en te plannen voor de tweede helft van het jaar. Neem de tijd om je doelen te evalueren en nieuwe strategieën te bedenken. Door nu alvast content en campagnes in te plannen, kun je na de zomer direct van start gaan en je concurrenten een stap voor blijven. Geen inspiratie? Neem een kijkje in ons Lookbook of inhaakkalender.

Wij hopen dat deze tips je op weg helpen om goed voorbereid de zomer in te gaan zonder een zonnesteek op te lopen. Gooi die strandbal van creativiteit in de lucht en maak je klaar om de zomer met succes te omarmen!