Op 15 juni waren wij aanwezig op de 7de editie van de NIMA Marketing Day. We hebben ons laten inspireren met de nieuwste trends, strategieën en best practices in marketing. Heb je dit event gemist, geen zorgen, wij delen graag de belangrijkste leerpunten die we in onze rugzak mee terug hebben genomen.

De dag startten we met de keynote van Richard de Hoop. Zijn sessie ging over de verschillende organisatiestructuren, waarom je juist niet dezelfde soort mensen moet aannemen en hij beschreef verschillende personen en karakters aan de hand van muziekinstrumenten. Erg amusant verhaal en een goede opwarmer, al was dat laatste zeker niet nodig op zo’n stralende en warme zomerdag.

© BBP Media / Dwain Olsem

In de tweede keynote gingen Glenn de Randamie, beter bekend als Typhoon, en Willemijn van Hussen van sonic brandingbureau TAMBR in op de kracht van muziek. Ze illustreerden dit mooi met voorbeelden om verschillende gevoelens op te roepen en we kregen les in de verschillende hormonen die door muziek getriggerd kunnen worden. De toon voor een mooie dag was gezet om vervolgens in diepgaande marketingsessies te duiken.

AI

Dit is hét onderwerp van het jaar en AI kon uiteraard niet ontbreken tijdens dit event. Het begint voor sommige marketeers al langzamerhand genesteld te raken in hun dagelijkse werkzaamheden. Maar er zijn ook genoeg marketeers die er nog niet actief mee bezig zijn. De tip die we kregen was dan ook om AI te omarmen en ermee te experimenteren. Want je kunt er niet omheen, dit wordt de toekomst.

Alle ontwikkelingen rondom AI gaan razendsnel. Het is dus absoluut niet overbodig om er alvast alles over te leren en ermee aan de slag te gaan. Begin klein, experimenteer met verschillende toepassingen en ontdek hoe AI je marketinginspanningen kan verbeteren.

© BBP Media / Dwain Olsem

Marketingbureau MvH Media ziet AI als een stagiair die je helpt bij vooronderzoek of het uitvoeren van vervelende klusjes. Denk bij SEO bijvoorbeeld aan het schrijven van meta titles en descriptions. Belangrijk is wel om de juiste prompts te gebruiken, want “shit in = shit out”. Maak daarom je prompts zo specifiek mogelijk en geef ook aan voor welke doelgroep de teksten bedoeld zijn. Dat maken de teksten al een stuk relevanter. Leuk feitje: The Washington Post heeft een interessant artikel geschreven over welke webpagina’s het meest bijdragen bij het trainen van AI-modellen waarbij je ook kunt checken of jouw website ook wordt gebruikt.

ChatGPT in e-mail­marketing

ChatGPT is een ideale assistent om je te helpen bij het schrijven van onderwerpregels, snippet-teksten, calls-to-action en bij de teksten in je contentblokken.

Maar hoe zet je de chatbot goed in? Dat laten we je graag zien met voorbeelden en handige prompts.

Whitepaper ChatGPT in e-mailmarketing

Rebranding van Center Parcs

Begin van het jaar voerde Center Parcs een grondig rebranding door. Hier ontstond wat commotie over waar eigenlijk menig bedrijf jaloers op mag zijn. Want hoe mooi is het als je klanten zo betrokken zijn dat je ze weet te raken als je je branding aanpast.

Veel mensen gaven aan dat ze het maar helemaal niets vonden dat het logo en identiteit aangepast werden. Op LinkedIn werden positieve maar ook veel negatievere reacties gegeven op een post over de rebranding. Bijvoorbeeld: “Jammer dat Center Parcs het oude logo niet meer heeft. Dit had sentimenten die niet terugkomen in het nieuwe logo. Ik vind het een stap terug. Jammer, want er was geen noodzaak om te veranderen.” Dat laatste zagen ze bij Center Parcs dus anders.

De rebranding moet ervoor zorgen dat het meer digital friendly en van deze tijd wordt. Center Parcs wilde meer dan alleen ‘een nieuw logootje’, de bedoeling was om een hele nieuwe visuele identiteit neer te zetten. Met nieuwe vormen, illustraties, fotografie en alles wat er nog meer omheen hangt. En alles moet kloppen van het marketingmateriaal tot een welkomstbord bij een park tot een naambadge van de schoonmaker.

Center Parcs deelde learnings met het publiek waarvan wij er een aantal zullen delen. “Probeer groot te denken”, pas meer dan alleen je logo aan en voer een rebranding op heel veel onderdelen door. Daarnaast moet je bepalen of een rebranding meer evolutie is of revolutie. Als je het meer wilt revolutioneren dan moet je ook lef hebben. Durf kritiek te negeren van zowel binnen als buiten de organisatie.

Zeker bij een rebranding bij zo’n grote organisatie zijn er veel medewerkers die hun mening willen geven. De tip van Center Parcs is om met een kleine groep te beginnen. Betrek niet gelijk iedereen erbij, maar start met een aantal mensen. Vergroot deze groep mensen gedurende het proces, want het is aan de andere kant ook belangrijk dat je veel betrokkenheid realiseert.

Voor Center Parcs was het belangrijk dat ze eerst hun product verbeterde en daarna de rebranding en niet andersom. Ze hebben daarom eerst hun parken aangepakt. Huisjes zijn verbouwd, nieuwe concepten uitgerold en de dienstverlening eromheen verbeterd. Ze gaven dit mee als learning: eerst je product verbeteren, dan je merk opnieuw neerzetten. De rebranding is dan logischer en sluit aan bij de verbeteringen.

De vraag of de rebranding een succes is, wilde Center Parcs wel met een slag om de arm beantwoorden. Het is nog te vroeg om harde conclusies te trekken, maar ze zien al wel meer traffic, meer boekingen en een hogere NPS.

Bekijk de video van Center Parcs en beoordeel zelf wat je van hun nieuwe branding vindt:

Rebranding van NorthC

In 2020 gingen de datacenterbedrijven The Datacenter Group en NLDC samen verder onder de naam NorthC Datacenters. Voor de hele rebranding kreeg de marketingafdeling maar 6 weken. Hoe ze dit voor elkaar kregen werd toegelicht in een leuke sessie.

De rebranding hebben de marketeers van NorthC niet alleen gedaan, maar met de hulp van een marketingbureau. Hier kwam al gelijk een learning aan bod. NorthC adviseerde namelijk om niet zomaar voor een groot bureau te kiezen die voor mooie en grote namen werkt. Tijdens een pitch kwamen ze er namelijk achter dat een kleiner bureau zich veel beter in hun situatie had verdiept en verplaatst. Tegen hun eigen verwachting in hebben ze voor dit kleine bureau gekozen en hebben ze de rebranding uitgevoerd.

Als start van het project was de taak om een nieuwe naam te bedenken. Daar lieten ze een groep naamspecialisten naar kijken. De groep bestond uit taalkundigen, copywriters en journalisten. Hier rolde een lijst van maar liefst 800 namen uit! Als snel hadden ze een top 4 gemaakt waar ze concreet mee aan de slag gingen en de keuze viel dus op NorthC.

Met de naam konden ze met het logo en de kleuren aan de slag. Een mooie learning was om bij het kleurgebruik ook naar je concurrenten te kijken. Veel datacenters gebruiken de kleuren groen en blauw. Dit was voor NorthC een aanleiding om het anders te doen. Ze kozen voor de felle kleur geel zodat ze eruit springen tussen de concurrenten.

Oordeel zelf over de rebranding van NorthC:

Net als bij Center Parcs moest bij NorthC ook alles gerebrand worden. De website, de panden, de werkkleding, enz. Een enorme operatie die met veel verschillende leveranciers gerealiseerd moest worden. Voor zo’n groot project raden ze aan om één of meerdere projectmanagers aan te stellen die het contact onderhoudt met deze leveranciers. Zo houd je veel beter overzicht van alle voortgang.

De marketeers moesten flink doorwerken, maar het was gelukt om de belangrijkste zaken van de rebranding te voltooien binnen 6 weken. Daarna moesten ze nog wel details aanpakken, maar het is een flinke prestatie om de grote zaken allemaal in zo’n korte tijd te realiseren.

De rebranding was voor NorthC een groot succes en is een goede basis gebleken om door te voeren bij expansie. Verschillende bedrijven in Europa die zijn overgenomen worden ook gerebrand naar NorthC.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een groeiende zorg onder consumenten. Steeds meer mensen hechten waarde aan ethisch en milieuvriendelijk winkelen. Door duurzame praktijken te omarmen, kunnen bedrijven laten zien dat ze rekening houden met deze zorgen en de voorkeuren van consumenten.

Dille & Kamille heeft bijvoorbeeld verschillende initiatieven genomen om hun ecologische voetafdruk te verminderen. Ze streven ernaar om zoveel mogelijk producten te verkopen die duurzaam zijn geproduceerd.

Vorig jaar besloten zij zelfs om tijdens Black Friday alle winkels en de webwinkel te sluiten. Op dezelfde dag waarop consumenten wereldwijd worden aangespoord om te kopen door middel van kortingen en acties, promoot Dille & Kamille juist een duurzamere benadering met Green Friday om bewuster te winkelen. Dit werd groot nieuws dat resulteerde in meer merkbekendheid.

Bij Bever staat duurzaamheid ook hoog in het vaandel en speelt het buitenleven een centrale rol. Ze dragen verantwoordelijkheid voor het beschermen van de natuur door middel van initiatieven zoals het verlengen van de levensduur van producten en het geven van een tweede kans aan ongebruikte artikelen. Bever streeft ernaar om hun klanten te inspireren en te motiveren om te genieten van buitenactiviteiten, terwijl ze tegelijkertijd bewustzijn creëren voor natuurbehoud.

Zij werden aan het eind van de dag uitgeroepen tot de winnaar van de NIMA Marketing Company of the Year Award.