Uit de Thuiswinkel Markt Monitor over het eerste kwartaal van 2023 blijkt dat de online bestedingen met 5% zijn gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022. Deze 5% is wel een gemiddelde. Zoom je in op bijvoorbeeld de cross-border bestedingen dan is het stijgings­percentage 13%. Nederlanders kopen online vooral meer in Duitsland en Groot-Brittannië. Het onderzoek geeft veel inzicht in het aantal online aankopen, de bestedings­bedragen en het laat zien hoe de online bestedingen schommelen voor en na corona. En dat allemaal voor 18 verschillende branches. Lees het volledige rapport via Thuiswinkel.org.

Nederlanders geven in Q1 2023 ruim € 8,5 miljard uit

De groei van de online bestedingen zijn volledig toe te schrijven aan een groei in bestedingen aan online diensten. Denk aan uitgaven voor attractieparken, evenementen, pakketreizen, vliegtickets, hotels, bungalowparken et cetera. De online dienstensector laat maar liefst een groei van 15% zien.

Kijk je naar de bestedingen aan online producten dan valt op dat er juist een lichte daling is. Volgens Thuiswinkel.org is deze daling vooral toe te schrijven aan het afschaffen van de laatste corona­maatregelen in 2022. In het eerste kwartaal van 2022 waren de fysieke winkels nog dicht wat wellicht een oorzaak is voor het hogere online bestedingsgedrag. In 2023 kunnen Nederlanders weer zonder beperkingen een winkel binnenstappen. Voor de duidelijkheid: dat laatste leidt tot een offline besteding.

Tel je de bestedingen aan online diensten en producten bij elkaar op, dan is er toch een kleine stijging van 5% op te tekenen. In absolute getallen: een stijging van 8,15 naar 8,56 miljard euro.

Nederlanders trekken er weer meer op uit na de coronapandemie

Nederlanders kunnen begin 2023 hun producten weer in een fysieke winkel kopen – wat de online bestedingen enigszins drukken – en ze kunnen er weer op uit trekken. Ook een bezoek aan een pretpark, museum of bioscoop is weer mogelijk. Dit gedrag zie je terug in de cijfers. Kaartjes voor dit soort bezoeken worden steeds meer online aangeschaft. Kennelijk kopen we tickets steeds minder ‘aan de poort’.

In het onderzoek staat letterlijk: ‘Tickets voor Attracties & Evenementen is de stuwende kracht achter de groei van de online aankopen van diensten in Q1 2023. Nederlanders hebben fors meer uitgegeven aan deze branche vergeleken met dezelfde periode vorig jaar (+22%).’

Nederlanders geven steeds meer uit in buitenlandse webshops

Een andere opvallende stijger is het aantal Nederlanders dat buiten de landsgrenzen shopt. Deden er in Q1 2022 nog zo’n 3,5 miljoen Nederlanders een online buitenlandse aankoop; in Q1 2023 waren dat er ruim 4 miljoen. Ook het bestedingsbedrag steeg fors. En ook hier: alleen het bestedingsbedrag aan online diensten steeg. De uitgaven aan online producten daalden juist.

Uit de monitor: ‘De online cross-border bestedingen aan diensten zijn sterk gestegen (+34%), de online cross-border bestedingen aan producten zijn gedaald (-8%). Duitsland (23%) en Groot-Brittannië (11%) hebben het grootste aandeel in de online cross-border bestedingen in handen. De groei van de online cross-border bestedingen is vooral te danken aan de groei in uitgaven aan Pakketreizen en Losse Vliegtickets & Accommodaties.’

De online cross-border uitgaven stegen gemiddeld met 13%. Dat is duidelijk meer dan de 4% stijging die Thuiswinkel.org optekent voor de binnenlandse markt. Vind je deze cijfers interessant en wil je meer weten over de online bestedingen en wil je de getallen graag verder gespecificeerd zien per branche, download dan het onderzoek via de website van Thuiswinkel.org.