Marketeers zijn vaak wel bekend met Lead Ads via Facebook, Instagram of LinkedIn of met Discovery Ads van Google. Het zijn allemaal advertentievormen op platformen die de mogelijkheid bieden om leaddata door te zetten naar systemen om deze leads op te volgen en te nurturen. Dat laatste gebeurt niet altijd en dat is zonde, want vooral met een opvolging via e-mail kun je veel meer rendement uit je Leads Ads halen. Dat lichten we graag toe.

Met e-mail blijf je langer onder de aandacht

Een Lead Ad heeft twee belangrijke voordelen: ze worden direct getoond binnen het platform waarop de lezer actief is en ze zijn geprefilled. Kijk maar eens naar het voorbeeld van Maas International B.V. Dat persoonsgegevens vooraf worden ingevuld is mogelijk omdat consumenten of bedrijven zijn ingelogd op zo’n platform. De gegevens zijn voorhanden. Je vraagt aan belangstellenden alleen om op Verzenden te klikken:

Kortom, een Lead Ad is een snelle en laagdrempelige manier om belangstellenden te bereiken. Dat is een groot voordeel, maar ergens ook een nadeel. Binnen enkele seconden heb je je gegevens op een leadformulier gecheckt, de advertentie op je in laten werken en klik je op de gevraagde call-to-action. Maar stel dat je van belangstellenden meer wilt weten dan de vooraf ingevulde gegevens?

Stel dat je wilt weten hoe groot de organisatie is van de aanvrager, naar welk type koffieapparaat de voorkeur uitgaat, hoeveel koffieapparaten er op dit moment in gebruik zijn, over hoeveel vestigingen het gaat, of het koop of huur betreft en wat de specifieke koffiewensen zijn et cetera.

Voor het nurturen van zo’n lead is e-mail heel geschikt. Vraag via de advertentie om een opt-in en je kunt alle gewenste informatie achterhalen in een mooie e-mailcampagne. Zo blijf je langer onder de aandacht van de belangstellende. Maar er is nog een belangrijke reden waarom je e-mail wilt inzetten.

Met e-mail haal je meer uit de datakracht van het platform

Voor Lead Ad Campagnes worden vaak specifieke groepen getarget. En het is zonde als Google of Facebook al zijn datakracht inzet om voor jou het best mogelijke publiek te bereiken en je stuurt alleen de gevraagde brochure op. Met Lookalike-profielen of Discovery Campagnes komen MQL’s of potentiële kopers sneller bij je binnen. Hou ze dan ook zolang mogelijk binnenboord!

Samen met online marketingbureau Leadrs heeft Spotler een white paper geschreven over de meerwaarde van e-mail-opvolgcampagnes voor je Lead Ads. We laten vier succesverhalen zien van: Volkswagen, Cavallaro Napoli, Tonke Campers en van de LinkedIn-campagne die we zelf hebben ingericht.

Om één succesverhaal toe te lichten: met een gerichte Lookalike-campagne via Facebook en een welkomstcampagne bestaande uit drie mailmomenten weet het bedrijf Cavallaro Napoli de belangstelling voor zijn merk voor vijf dagen vast te houden. De doelgroep die Cavallaro Napoli hiermee bereikt past qua gedrag en interesses goed bij het klantprofiel van het kledingmerk. En dit pakte heel goed uit voor de conversie. 

Cavallaro Napoli realiseert met deze gerichte e-mailcampagne een conversie van zo’n 3%. Meer algemene campagnes komen vaak niet verder dan 0,2%. Hiermee laat Cavallaro Napoli duidelijk zien dat een e-mailcampagne die volgt op een Lookalike-profiel succesvol is.

Meer conversie

Benieuwd hoe Volkswagen, Cavallaro Napoli, Tonke Campers en Spotler hun Lead Ads opvolgen met e-mail? En welke mooie successen ze met deze opvolgcampagnes behalen? Lees dan het gezamenlijke white paper van Spotler en Leadrs.

Nurturing via e-mail vooral heel geschikt voor duurzame goederen

Met een Lead Ad kun je op verschillende manieren nieuwe klanten werven. Cavallaro Napoli verleidt belangstellenden tot een inschrijving op hun mailinglijst en probeert ze aan te zetten tot een eerste aankoop met een mooie welkomstcampagne. Maar een nieuw overhemd is wel een andere aanschaf dan bijvoorbeeld een multifunctionele camper op maat. In het eerdergenoemde white paper komt ook Tonke Campers aan het woord.

Tonke Campers brengt een duurzame product op de markt en voor dit type product is een nurturingcampagne via e-mail simpelweg noodzakelijk. Opvolging via e-mail kan dus nodig zijn als je weet dat je beoogde klanten extra informatie en ondersteuning nodig hebben voordat ze tot aankoop overgaan.

Opvolging via e-mail vergroot je marketing power

Voor je potentiële klanten biedt een Lead Ad via social veel gemak. Maar dat niet alleen. Het is ook voor jou als marketeer een handige manier van adverteren.

De vorm dwingt je om je boodschap compact en je formulieren kort en overzichtelijk te houden. En als je je leadformulier vooraf laat gaan aan een mooie beeldadvertentie en je vervolgt je formulier met een korte vraag om toestemming voor de inzet van gegevens, dan heb je alle calls-to-action overzichtelijk gerangschikt. Je zult merken dat het een elegante en mooie manier van adverteren is waarbij elke klik logisch en snel wordt opgevolgd.

En als je toestemming verkrijgt om het e-mailadres in te zetten, dan komen alle voordelen van geautomatiseerde e-mailcampagnes binnen bereik. Je kunt dan communiceren via iemands persoonlijke inbox. Dat vergroot je marketing power enorm. Onze collega Arthur ten Have legt dat graag aan je uit in zijn webinar over Social Lead Generation.

Kortom, volg je Lead Ads op met e-mail. Je blijft zo langer onder de aandacht van belangstellenden, je haalt meer uit de datakracht van het platform, je kunt meer en gerichte informatie verstrekken en je vergroot op een elegante wijze je e-mailbestand.

Bekijk ons webinar

E-mailbestand vergroten met Social Lead Generation

Met kanalen als Facebook, en LinkedIn kun je heel gericht en eenvoudig nieuwe leads genereren. Maak je vervolgens de koppeling met je e-mail marketing automation, dan maak je je leadgeneratieproces nog krachtiger en efficiënter.

Wil jij weten hoe je dit doet?
Arthur van Spotler vertelt je hier graag meer over.

Meer weten over Spotler?

Wil je meer weten over Spotler? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met ons verkoopadviesteam op +31 (0)88 – 103 09 00 of mail ze via sales@spotler.nl. Je kunt ook zelf een online demo inplannen of kijk op onze softwarepagina’s voor meer informatie over ons systeem.