Black Friday en Cyber Monday zijn ook in 2023 twee topdagen voor de e-commerce. Het positieve effect van dit lange weekend is goed terug te zien in de verzendvolumes op onze platformen. Die liggen een stuk hoger dan tijdens reguliere vrijdagen en maandagen. Verder geeft Thuiswinkel.org aan dat het opzetten van een Black Friday Campagne die zeker een week duurt, loont.

Ruim 66 miljoen e-mails via Spotler

Via de platformen van Spotler zijn op Black Friday 2023 ruim 66 miljoen e-mails verstuurd. Op Cyber Monday ligt het getal iets lager. Het totaal van die dag lag net boven de 60 miljoen e-mails. Voor het idee: op ons platform Webpower ligt het verzendvolume op Black Friday 2023 zo’n 50% hoger dan op een reguliere vrijdag.

De vraag onder marketeers is uiteraard: loont het om online extra aanwezig te zijn op Black Friday en Cyber Monday? Uit de gegevens van Thuiswinkel.org blijkt dat er in 2023 op Black Friday 7,13 miljoen iDEAL-transacties zijn gedaan en dat dit aantal in 2022 op 6,07 miljoen uitkwam. Voor het idee: het dagelijkse gemiddelde is zo’n 1,5 miljoen transacties.

Ondanks dat Black Friday ondertussen veel alternatieven kent en ook elk jaar weer enige commotie oproept over ons consumentengedrag, blijven alle onderzochte cijfers en percentages stijgen. Voor marketeers is dit goed nieuws.

Stuur meer dan alleen één e-mail op Black Friday

Wat verder opvalt – en niet alleen in onze inbox – is dat Black Friday 2023 weliswaar op 24 november plaatsvond, maar dat op 17 november het aantal iDEAL-transacties al ver boven het gemiddelde uitkwam. Om precies te zijn: op 3,9 miljoen transacties. En naarmate de dag zelf dichterbij kwam, kroop het aantal transacties verder omhoog.

Dit alles betekent dat je je Black Friday Campagne een week voor de daadwerkelijke vrijdag moet starten. Zeker als je in de e-commerce werkt. Je laat anders omzet liggen. Een best practice is om je Black Friday Campagne te starten met een teasermail, vervolgens maak je minimaal twee extra campagnemails voor de week erop en je eindigt met een leuke Black Friday Mail. Download ons white paper over Black Friday als je op zoek bent naar mooie voorbeelden.

Haal het maximale uit je Black Friday Campagne

Inclusief een handige workflow en checklist

Black Friday en Cyber Monday zijn een van de belangrijkste retailmomenten van het jaar waarmee je je omzet een boost kan geven. Maar Black Friday is er zeker niet alleen voor e-commerce bedrijven. Ook B2B-organisaties, non-profitorganisaties, goede doelen en stichtingen kunnen leuke acties opzetten en versturen. Ons white paper over  Black Friday 2023 geeft je voldoende houvast en tips als je in 2024 op tijd én met een mooie campagne voor de dag wilt komen. Laat je inspireren!

Het effect van neuromarketing op Black Friday

Als je op zoek bent naar inspirerende e-mailvoorbeelden voor je Black Friday Campagne, dan krijg je voldoende houvast in ons white paper. Maar we hebben ook nog iets anders voor je: het effect van neuromarketing op Black Friday.

Neuromarketeer Chantal van den Berg legt in onze podcast uit hoe je met kleuren, geluid en woorden een draai kan geven aan je Black Friday Campagne. Chantal spreekt over de kracht van verliesaversie en de inzet van verliestaal versus winsttaal. Verder legt ze uit hoe je in je Black Friday Campagne mooie deals kunt opnemen zonder direct korting te geven. Beluister de Spotler Podcast – aflevering 7:
Het effect van neuromarketing op Black Friday met Chantal van den Berg
geheel gratis.

Ben je benieuwd naar onze software? Plan dan vrijblijvend een online demo in. Onze adviseurs laten je graag zien hoe onze e-mail marketing automation software werkt.