Ieder jaar op 22 oktober vieren enthousiastelingen over de hele wereld Caps Lock-dag. Een dag waarop hoofdletters in al hun glorie worden gevierd. Maar wist je dat het gebruik van hoofdletters in de onderwerpregels van je e-mails ook een impact kan hebben op je open rates? We analyseerden acht miljoen afgeleverde e-mails en kwamen tot een interessante ontdekking.

Een fascinatie voor hoofdletters?

Het ontstaan van Caps Lock dag is niet te danken aan de voorliefde van de bedenker voor hoofdlettergebruik. Integendeel, hij (Derek Arnold) was er goed klaar mee. In een poging excessief hoofdlettergebruik te laten stoppen, probeerde hij met Caps Lock-dag mensen bewust te maken van hoe vaak ze op deze toets drukten.

De reden waarom Caps Lock – of beter: overmatig hoofdlettergebruik – ingezet wordt, is natuurlijk om de aandacht te vestigen op het woord en daarmee de rest van je verhaal. In gevallen waarin je niet voor dikgedrukte letters of een andere lettergrootte kunt kiezen, zijn hoofdletters of symbolen vaak het middel om in e-mail marketing de aandacht te pakken. Om te onderzoeken of we daadwerkelijk ook aandacht kunnen claimen door hoofdletters te gebruiken, deden wij onderzoek naar het effect van een woord in Caps Lock aan het begin van de onderwerpregel van een e-mail.

Wel of niet beginnen met hoofdletters

Het onderzoek dat we deden was vrij simpel: Wat doet het met je e-mail opens als de onderwerpregel begint met een woord in hoofdletters. We analyseerden in totaal acht miljoen afgeleverde e-mails verspreid over bijna 200 campagnes. Om te kunnen bepalen of hoofdlettergebruik effect heeft, splitsten we de onderwerpregels op in twee categorieën:

  • Groep ‘No Cap(s)’: de onderwerpregels zonder het gebruik van drie of meer hoofdletters aan het begin van de zin;
  • Groep ‘CAPS’: De onderwerpregels met drie of meer hoofdletters aan het begin.

In groep ‘No Cap(s)’, die zonder Caps Lock-gebruik dus, bevinden zich 4,2 miljoen afgeleverde e-mails. In groep ‘CAPS’ 4,1 miljoen – een minimaal verschil dus. Overigens is het goed om hierbij te vermelden dat we de selectie volledig willekeurig hebben gemaakt. In onze data hebben we de splitsing gemaakt op Caps Lock en vervolgens de eerste ~4 miljoen e-mails geselecteerd.

Wat blijkt? De selectiegroep ‘No Cap(s)’ genereerde 549.976 opens, terwijl in groep ‘CAPS’ de e-mails 771.032 werden geopend 🤯.

Groep ‘No Cap(s)’ Groep ‘CAPS’
Afgeleverde e-mails 4.154.164 4.114.082
Geopende e-mails 549.976 771.032
‘Conversie’-percentage 13,23% 18,72%
Het ‘conversie’-percentage van de afgeleverde e-mails
De berekening van de significantie van caps lock gebruik in de onderwerpregel

Tegen verwachtingen in

Toen we aan dit kleine experiment begonnen, was de veronderstelling (of: hypothese) dat het verschil minimaal en insignificant zou zijn óf in het uiterste geval dat de onderwerpregels in groep ‘No Cap(s)’ beter zouden converteren. Wie zit er nou te wachten op dat geschreeuw in de inbox?

De resultaten spreken dit echter tegen – en zijn de resultaten zoals hierboven beschreven significant genoeg (-21.23) om te kunnen stellen dat hoofdlettergebruik aan het begin van de onderwerpregel positief effect heeft op je open ratio.

Welke woorden worden vaak in hoofdletters geschreven?

Natuurlijk is het nu interessant om te weten welke woorden er dan in hoofdletters worden geschreven. Omdat onze selecties uit Engelstalige campagnes bestaan, kunnen we alleen Engelse termen als voorbeeld geven, maar ook die geven een idee van wat effectief is. We vonden negen woorden die hogere conversies behaalden dan het gemiddelde (>18.72%):

TERM in Caps Lock Conversiepercentage
ACTION 29,8%
COMING SOON 38,5%
DOWNLOAD 24,6%
EXCLUSIVE 30,6%
IMPORTANT 24,6%
INVITATION 23,9%
REMINDER 30,1%
SAVE 20,9%
WIN 20,1%
Een overzicht van de termen in de selectie ‘CAPS’ die hoger scoorden dan het gemiddelde

Moet je nu Caps Lock gebruiken in je onderwerpregel?

Om na deze resultaten te stellen dat (overmatig) hoofdlettergebruik in de onderwerpregel de norm moet worden, gaat ons wat ver. Toch is het niet onverstandig om eens te experimenteren met het effect van Caps Lock op jouw e-mail marketing. Begin daarmee vooral klein. Zet eens een A/B test op, waarbij je alleen het eerste woord van je onderwerpregel in hoofdletters zet – en bekijk daarna wat dat doet met je open ratio.

Een voorbeeld van een Caps Lock experiment voor een schoenenwinkel
Een voorbeeld van hoe je Caps Lock kunt gebruiken in een A/B test in Spotler Mail+

Houd er bovendien rekening mee dat resultaten kunnen variëren afhankelijk van je doelgroep en het type inhoud van je e-mail. Experimenteer en ontdek wat het beste werkt voor jouw campagnes.

Happy CAPS LOCK DAY!