Upstairs introduceerde in 1997 trapliften op de Maleisische markt. Via een eenvoudige advertorial werd in die begindagen gekeken of er belangstelling was voor een product dat in Maleisië nog onbekend was. Nu, 20 jaar later, is Upstairs een bekende leverancier van verschillende trapliftsystemen.
Kan e‑mail marketing automation je salesproces versterken? Jazeker! Het Maleisische Upstairs doet dit al jaren met enorm veel succes. Zij hebben het maximale uit hun salesteam gehaald door interne communicatie en communicatie met prospects en klanten volledig te automatiseren. Het salesteam is blij met de positieve reminder, want geen enkele lead ontsnapt aan de aandacht. Het aantal leads dat converteert, is nog nooit zo hoog geweest.
Ben jij benieuwd naar de opzet van de campagnes? Download de case en lees hoe ze dit doen.
Het bedrijf besloot om extra in te zetten op SEO en SEA. Om de drukke sales- en marketingafdeling van Upstairs te ontzien, zochten zij naar een manier om te automatiseren. Met de e-mail marketing software van Spotler werd het aanvragen van brochures geautomatiseerd en ook is er een slimme opvolgcampagne ingericht.
De opvolgcampagne is zo ingericht dat elke brochureaanvrager zelf een vervolgactie moet aangeven. Op de vraag “Questions about our brochure?” kunnen brochureaanvragers vijf verschillende antwoorden geven. En elk antwoord triggert één van de drie mogelijke vervolgacties: contact door sales, geen enkel contact meer of meer tijd om de brochure te lezen.
Het meest bijzondere aan de opvolgcampagne is de antwoordmogelijkheid “Need more time”. Dit antwoord houdt de brochureaanvrager letterlijk ‘in the loop’. Het is een vriendelijke manier om twijfelende aanvragers op een later moment nogmaals te vragen om een vervolgstap te zetten. Zolang de bezoeker blijft klikken op dit antwoord, blijft hij bovenstaand bericht ontvangen. Upstairs stuurt het bericht wekelijks uit.
Alleen als een brochureaanvrager zelf aangeeft geen contact meer te willen of wanneer een klik op bovenstaand bericht geheel uitblijft, stopt de campagne. Toch kwam dit nauwelijks voor.
Van alle aangevraagde brochures wist sales er 93% op te volgen. Dit leidde tot een omzetstijging van 54%. Het aantal leads dat converteert, is nog nooit zo hoog geweest. Concreet steeg de liftverkoop van gemiddeld 1,5 per maand naar gemiddeld 4 per maand.
Het automatiseren van e-mail campagnes leidde niet alleen tot meer omzet, ook intern was de verandering te merken. Zo ontvangen salesmedewerkers nu regelmatig notificaties vanuit de software wanneer zij actie moeten ondernemen. Dit geeft rust, omdat het salesteam weet dat er nu geen enkele lead ontsnapt aan de aandacht.